maanantai 3. syyskuuta 2018

Demokratia ja vapaa sana


Edellistä evankeliumitekstiä voisi sekulaaristi soveltaen tulkita kirkkoisien perinnettä noudattaen niin, että kuollut poika kuvaa demokratiaa ja äiti valtion demokraattisia rakenteita. Epäilen viitsisikö Jeesus herättää demokratiaa henkiin, sillä demokratia vaatii ihmisiä osallitumaan muiden asioista päättämiseen ja on omiaan herättämään kaikenlaista riitaa. Olihan Jumala jo hyvin vastahakoinen monarkiallekin, mutta antoi sen sitten kansalle, kun tämä suuruudentunnossaan sitä vaati. Parempi olisi, jos vain osaisimme elää Jumalan käskyjen mukaan ja tuomarit ratkoisivat kiistojamme. Kymiläisille omansa, kotkalaisille ja muille mieluusti joku ankarampi.

Mistä jatkuva väärinymmärtäminen kertoo.

Media on todella huolissaan internetistä ja kyselee poliitikoilta tukea näkemyksilleen sen huonoudesta. Itse näen internetin vaikutuksen huomattavan positiivisina. Se on parantanut aikaisempaa poliittista keskustelukultturia, joka perustui lehdissä julkaistuihin kryptisen pöpööseihin julkilausumiin. Ongelma on ehkä se, että ihmiset eivät yhdisty ja osallistu tekemään jotain konkreettista poliittisten tavoitteiden saavuttamiseksi, koska kommentointi verkossa on niin helppoa ja vapaata kustannuksista. Ongelma lienee kuitenkin ohimenevä ja tulevaisuudessa nähdään pohdiskelevimpien ja introvertimpien ihmisten vaikutusmahdollisuuksien kasvaneen. Veikkaisin näin.

Verkossa on ilkeää ja törkeää puhetta, mutta sellaista puhetta on aina ollut. Se johtuu paitsi siitä, että Saatana kulkee ympäriinsä kuin ärjyvä leijona ja etsii kenet voisi niellä, myös siksi, että kulttuurimme suosii törkeää ja ilkeää puhetta jopa puhelauluna. Nykyisin se on vain demokratisoitunut, eikä enää ole niin helppo ladella tökeröitä tuomioita ymmärtämättömälle kansalle jostain tavoittamattomasta ylhäisyydestä. Sitä paitsi suurin osa sosiaalisen median oman elämänsä runoilijoista puhuu kauniimmin kuin puhuvat vaikkapa suuret bardimme Hannu Salama ja Jari Tervo, joiden keskinäisessä tasoerossa näkyy virallistetun ja hyväksytyn puheen tason kehitys. En välttämättä sanoisi, että eteenpäin on menty.

Demokratia tuskin herää kukoistavalla tavalla henkiin, ennen kuin ihmiset oppivat tyytymään paikallisuuteen ja siihen mikä koko ajan on konkreettisena ympärillä. Nykyiselle edustukselliselle demokratialle sosiaalinen media ja internet ovat kuitenkin vähintäänkin oivallista elvytystä.

Kuvassa on kulman takana yhteiskunnallisia vaikuttajia ja tulevia kansanedustajia. Jos olisin tyytynyt teekupin äärellä, puolityhjällä terasilla rauhassa spammaamaan nettiin viisauksia olisin todennäköisesti saavuttanut enemmän kuin sosiaalistumalla kaljatuoppien ääreen. Kaljalla toki oli kivempaa. Se on pakko myöntää.

2 kommenttia:

Imulippo kirjoitti...

Olen varma, että Jeesus puhuisi nykypäivänä voimakkaasti kaikkea politiikkaa vastaan. Hän kannatti vapaaehtoisuuteen perustuvaa yhteiskuntaa ja vastusti pakottavaa hallitsijaa, eli aikansa valtiota. Jeesus uhmasi kaikkia hallitsijoita, koska halusi jokaisen ihmisen olevan vapaa ulkoisesta pakotuksesta. Jeesus oli siis todellinen anarkisti, ehkäpä jopa se ensimmäinen merkittävä anarkisti.

Hienoa, että olet taas alkanut kirjoittamaan ja mukava huomata, että sama kuiva huumori on tallella.

IDA kirjoitti...

Kiitoksia!

Jeesus on kuningas, joten hänellä on varaa olla anarkistikin. Noin yleisesti anarkismilla on nykyään huono kaiku eräänlaisena epäjärjestyksenä ja sekasortona, kun totuus kuitenkin on mitä suurinta järjestystä. Saattaa olla, että anarkismi ymmärretään väärin, kun se ymmärretään kapinana järjestystä vastaan.