- Miksi olette niin mietteliäs? Onko täällä liian kylmä?
- Ei suinkaan. Ajattelen vain sitä, tulevaisuudessa tämä kaikki nähdään vain sentimentaalisena viihdetarinanana, joka johtui teidän tunteistanne hovineitoanne kohtaan.
- Mutta kuinka sellainen olisi mahdollista?
- On ilmeisesti vain niin, että taiteen ja tieteen on muututtava aina vain tyhmemmäksi.
7 kommenttia:
-Ma Reine! Votre pays est misérable.
Descartesin viimeistä talvea ajatellessani olen ihmetellyt miksei hän ottanut lopareita, kun hänelle oli tullut selväksi, ettei Hänen Kuninkaallinen Tyttöytensä ole opettajan vaan riitelykumppanin tarpeessa ja sitäkin vain yhden käden sormilla laskettavan määrän.
Olihan hän saapunut Ruotsiin talvella, joten olisi kai päässyt poiskin. Eikö päästetty?
Descartesia pidetään tuittupäänä, mutta minulle on jotenkin syntynyt vaikutelma liiankin kiltistä ihmisestä.
Innostuin kirjoittamaan tuon, kun katsoin Mika Kaurismäen elokuvan Kristiina, joka oli aika syvällinen pettymys. Vähän kuin olisi parturissa Seiskaa lukenut.
Luulen, että Descartes oli luonteeltaan ainakin introvertti tyyppi. Mitä itselläni on kokemusta matemaattisesti lahjakkaista ihmisistä, niin todennäköisesti myös kiltti. Descartesin filosofiasta en uskalla sanoa mitään, mutta historiallisesti se kai jää jotenkin käsiterealismin ja äärimmäisen nominalismin välimaastoon. Jotkut kai ovat sitä mieltä, että Descartes oli puhtaasti via modernan edustaja. Itse vasta opiskelen via antiquan alkeita :)
No meillä on kyllä jo matematiikan formalisoituminen tehnyt selvää tästä ongelmasta. Toki on syntynyt uusia ongelmia, mutta tämä on pois päiväjärjestyksestä.
Siis tuosta käsiterealismin ja nominalismin välisestä ongelmasta?
Analyyttinen geometria ainakin puhuisi käsiterealismin puolesta, koska asia pysyy samana, vaikka siihen viitattaisiin miten, mutta muuten en osaa kyllä hahmottaa miten ongelma olisi pois päiväjärjestyksestä poliittisella tasolla.
Nykyinen käaitteiden uudellenmäärittely ponnistaa nimenomaan nominalismista. Ei kukaan ottaisi jonkun oman elämänsä tyyliniekan ja keskisuomalaisen neron fasismimäärittelyjä vakavasti yliopistotasolla, ellei taustalla olisi juuri nominalismi.
Käsitteitä ei _tarvitse_ määritellä, kunhan niitä vaan käytetään ristiriidattomasti ja mielellään konsistentisti.
Lähetä kommentti