tiistai 18. toukokuuta 2010

Paluu tulevaisuuteen

Syntiensä mietiskelijä ( öljy )


Jos opettelee kirjoittamaan niin, että väärinkäsityksille ei ole mahdollisuutta, pitää unohtaa inhimillinen persoona ja muuttua kirjoituskoneeksi. Kommunikaatio sisältää aina mahdollisuuden vapaalle tulkinnalle.

Tämä on se syy miksi kirjallisuus pakkovaltojen alla on aina niin surkeaa. Jossain se tosin tehdään jopa itse:

"Suomen taiteilijoiden ryhmä tukee DDR:ää sen karkotettua laulaja Wolf Biermannin.

Me suomalaiset taiteilijat olemme jo vuosia seuranneet DDR:n vireää ja monipuolista kulttuurielämää – se on antanut tärkeitä vaikutteita myös omalle henkilökohtaiselle luomistyöllemme.

Olemme voineet todeta, miten sosialismi voi tarjota taiteilijalle todellisen vapauden toteuttaa lahjakkuudellaan kansansa parhaita pyrkimyksiä työväenluokan ja sen puolueen tukemana.

Siksi emme voi ymmärtää Wolf Biermannin käyttäytymistä Saksan Liittotasavallassa – maassa missä työläisiä ajetaan tuhansittain työpaikoiltaan, missä virkakielloin, monenlaisin sensuuri- ja vainotoimin painostetaan kaikkia edistyksellisiä ihmisiä, muun muassa taiteilijoita ja kulttuurityöntekijöitä. Tällä näyttämöllä Wolf Biermann esiintyy sosialismin saavutuksia vastaan, solvaa DDR:n työläisiä ja koko kansainvälistä työväenliikettä.

Tulos on jo selkeästi nähtävissä – antikommunismin kiihkeä hyökkäys, hyökkäys sosialististen maiden rauhanpolitiikkaa ja koko jännityksen lievenemiskehitystä vastaan.

Tilanteessa, jossa DDR:n kansainvälinen arvovalta on nopeasti kohonnut, jossa yhteiskunnallinen ja taloudellinen kehitys näkyy konkreettisesti ja kiistämättömästi muun muassa kansalaisten elintasossa, turvautuvat antikommunistiset voimat mielellään tällaisiinkin keinoihin – käyttävät hyväkseen myös yksityisen runoilijan sosialisminvastaisia kannanottoja.

Siksi me suomalaiset taiteilijat ihmettelemme Wolf Biermannin käytöstä, ihmettelemme kuinka hän voi myydä taiteensa kansainvälisen suurpääoman markkinoille, kun jokaista meistä kipeästi tarvitaan yhteisessä rintamassa imperialismia ja poliittista taantumusta vastaan.

Helsingissä 25. 11. 1976

Kaj Chydenius, säveltäjä,
Kaisa Korhonen, ohjaaja,
Marja-Leena Mikkola, kirjailija,
Pekka Milonoff, ohjaaja,
Eero Ojanen, säveltäjä,
Aulikki Oksanen, kirjailija,
Sven-Olof Westerlund, graafikko,
Agit Propin kvartetti,
KOM-teatteri
"

via.

Eli jos joku ihmettelee miksi suomalainen taide-elämä ei ota voimakkaammin kantaa sananvapauden puolesta ja ole muutenkin eloisampaa, niin kyseessä on perinne, joka Suomessa elää ja voi hyvin. Ylle lainattu tekstihän on kuin suoraan ministeriöiden suunnitelmista siitä mitä ja miten kansalaiset saisivat kirjoittaa.

3 kommenttia:

Kari Rydman kirjoitti...

Tekopyhiksien kuvottava mainospläjäys, mateleva ja nuoleskeleva. Vain Matti Rossi mateli litteämmin.

Vasarahammer kirjoitti...

Leninin patsasta Helsinkiin kannattavien adressissa oli paljon kulttuuriväkeä.

Lenin-patsas kannattajaluettelo

IDA kirjoitti...

Kotka voisi lahjoittaa Helsingille Leninin patsaan. Kuljetus jenkki pickupilla, ja ohjelmanumerona Hannu Taanilan luento 70 - luvun humpasta.