Iltalehti kertoo taiteilijoista joilla on aina poliisin lupa ja yhteiskunnan tuki taiteelleen:
Lemmenlukot sulatettiin kuutioksi.
En ota kantaa teon ja teoksen typeryyteen, asia lienee itsestään selvä, mutta mukavan symbolisesti tuo teko kuvaa "reclaim the streets" - ajattelun onttoutta. Ihmisten todella alkaessa ottamaan kaupunkitilaa pienellä ja sympaattisella tavalla haltuunsa ilmestyykin jostain välittömästi joku kommarien ryhmä, joka vaatii tilan virallisesti itselleen.
Itse muuten ostin kävelykepin, kun Liddlistä uskomattoman halvalla sai. Ehdotankin, että kaikki yrmeät herrat alkavat ottaa kaupunkitilaa takaisin kohteliaalle tapakulttuurille antamalla keveitä näpäyksiä kepeillä kommarihippien kalloon aina ohi mennessään.
20 kommenttia:
Hoho mitä pellejä.
Uuspeilejä suorastaan.
HAHAHA!!!
Aivan loistava!!!
Minäkin haen kävelykepin itselleni - kieltäydyn kuitenkin kopauttelemasta hippien päänuppeja.
Katsokaahan miten kauniita keppejä täältä löytyy. Näillä voi kopauttamisen lisäksi parturoida suttuisen kommarihipin siistiksi ja suituksi.
http://www.swordcane.com/
Mutta hyvä toveri Valkea! Teillä taitaa itsellänne olla patologisia väkivaltafantasioita. Ja toisia syyttelette psykopatiasta.
Lupaan, että vallankumouksen jälkeen saatte tarvitsemaanne apua ;)
Hienoja esineitä joka tapauksessa. Lähes taideteoksia. Lidlin keppikin on hieno, mutta paljon halvempi, eikä nyt aivan vedä noille vertoja.
En osta keppiä vielä.
En myöskään koputtele kenenkään päänuppeja.
Maksan kiltisti verot, joilla hipit voivat tehdä apurahataidettaan.
Ajattelivatko taiteilijat Pussinen ja Papu taideteoksensa hiilijalanjälkeä? Minusta apurahataiteilijoidenkin pitäisi ottaa teoksissaan ilmastonmuutos huomioon.
Tuskin ajattelivat. Aika hyvä performanssi olisi, jos kävelisi tuonne haalarit päällä, kantaisi koko höskän pois ja heittäisi jokeen. Kommenttina kysyttäessä voisi todeta, että tämä oli taiteilijaryhmämme tapa herättää ihmisiä huomioimaan ympäristörikokset.
Itsehän olen maalaustaiteilija, joten voisin tehdä tuon täysin laillisesti ja luvalla :D
Sammalkieli,
mikä sai sinut ajattelemaan että kyseessä on syytös?
Vaikka Reclaim the streets- ajattelussa on oma ongelmansa, niin julkisen kaupunkitilan anastaminen "kunnon ihmisten" kuten yksityisautojen käyttöön on pelkästään varastamista. Laiton reklaamaatio on tietenkin aina laitonta, ja ongelmallista erilaisten koordinaatio-ongelmien ratkaisemisen kannalta.
Otan esimerkiksi autot, koska a) ne vievät kaupungistä aivan mielettömän tilan (tiet ovat vapaasta maapinta-alasta aivan järkyttävän iso osuus) ja b) niillä tapetaan lapsia. Nämä ovat kustannuksia.
Nythän on niin, että voimme vallan hyvin olla sitä mieltä, että tämä kustannus on hyötyjä pienempi. Tällaisessä näkemyksessä sinänsä ei ole mitään vikaa. Mutta koska se kustannus lankeaa pitkälti muille kuin käyttäjille, yhtäältä se lankeaa veronmaksajien muodossa työtätekeville, paitsi suorina kustannuksina, myös ehkä suuremmassa määrin vaihtoehtoiskustannuksina (jos tiet myytäisiin, niistä saisi valtavasti rahaa, esimerkiksi, ja todennäköisesti ne tulisivat tehokkaampaan käyttöön), on todettava, että kyse on jo sinällään ns kommareiden touhusta.
Jokainen yhteismaa on tällä tavalla ongelmallinen. Kadut ja kaupunkien julkinen tila ovat ongelmallisia, koska sen jakajia on niin paljon. Mitä enemmän tätä olen katsellut, sitä typerämmältä kiistat näyttävät. Sympatiani on hippien puolella siitä yksinkertaisesta syystä, että heidän vastustajiaan motivoi halu löytää joku sopiva ulkoryhmä johon kohdistaa oma patoutunut aggressionsa. Hippejä motivoi lähinnä halu pitää hauskaa ja jonkinlainen melko alkeellinen tarve kerääntyä porukoiksi, koska näissä on mahdollisuus löytää (yleensä vastakkaista sukupuolta olevaa, mutta poikkeuksiakin on) ns seuraa.
Vanhemmat herrasmiehet taas eivät turvonneen eturauhasensa kanssa oikein enää jaksa, eivätkä pälvikaljunsa vuoksi edes kiinnosta, näitä nuoria naisia. Siitä katkeruus. Itse ajattelin vanheta arvokkaasti ja antaa nuorten pitää hupinsa.
No, no Tiedemies: "En ole katkera lainkaan..." ;)
Itsehän en Suomen kaupunkien sisällä käytä juurikaan edes julkisia, koska kaikkiin paikkoihin on aika sopiva kävelymatka ja arkkitehtuuria on aina kiva katsella. Yksityisautoilua harrastan todennäköisesti vähemmän kuin 99 prosenttia suomalaisista. Pidän myös kasvisruokapäivää. Pyri sinäkin samaan.
Sinänsä kyllä hyvä, että joku puolusti näitä hippejä. Ehti jo tulla paha mieli siitä, että tuomitsinko liian ankarasti. Eihän se heidän vikansa ole, että yhteiskuntamme yleinen eetos suorastaan opastaa tuollaisiin typeriin tekoihin.
Tuohan ei muuten ollut mikään nuorisokulttuurin ilmentymä, vaan käsittääkseni kaupungin järjestämä taidenäyttely. Ja lukkojen ripustajat taas voivat olla hyvinkin laajalta ikäskaalalta.
Tiedemies trollaa.
Ilman autoja kaupunkirakenne olisi jo alkujaan muotoutunut toisenlaiseksi. Tiet olisivat kapeampia. Mutta nyt kun tiet ovat sen levyisiä kuin ovat, niin niihin uhrautuvaa tilaa ei voi vapauttaa "hyötykäyttöön" muuttamatta asemakaavaa ihan kokonaan JA romuttamatta jo olemassaolevaa rakennuskantaa. Tämä muutos on itsessään niin kallis, ettei henkilöautoilun lakkauttaminen voi palvella puhtaasti taloudellista intressiä. Katuja ei voi myydä sillä tavoin kuin Tiedemies esittää. Myynnistä ei jäisi mitään jaettavaa.
Henkilöautoilusta luopuminen laskisi maan hintaa kaupunkiperiferiassa ja nostaisi maan hintaa kaupungin keskustassa. Ihmiset joutuisivat asumaan ahtaammin ja epämukavammin. Juuri auto mahdollistaa tehokkaan maankäytön, kun kaikkien ei tarvitse asua samassa paikassa. Voidaan rakentaa paljon väljemmin ja asumisviihtyvyys paranee.
Lisäksi on epäselvää, olisivatko kaupungit akujaankaan kasvaneet nykyisen kokoisiksi, mikäli autoja ei olisi ollut. Henkilöauto mahdollistaa tehokkaan ja joustavan siirtymisen paikasta toiseen. Henkilöauton ehdottomien synergiaetujen vuoksi joukkoliikenne ei voi koskaan täysin korvata henkilöautoja.
Henkilöautoilu on Suomessa verotuksen vuoksi erittäin kallista. Tieverkostoa ja katuja ylläpidetään autoilijoiden maksamilla veroilla. Tämän vuoksi on vähintään erikoista ajatella, että henkilöautoilija varastaisi "kaupunkitilaa". Paljon perustellummin voisi väittää ettei kaupunkitilaa edes olisi nykyisessä muodossa olemassa ilman henkilöautoja ja henkilöautoilun tuomia hyötyjä. Autotiet ja autoilun mahdollistavat kadut ovat osa yhdyskunnan välttämätöntä infrastruktuuria. Ei voi ajatella, että henkilöautoilusta voitaisiin laajassa mitassa luopua ja samalla kaikki muu kuitenkin säilyisi maagisesti ennallaan.
Jälleen kerran tuli osoitettua, että vihreä aate on läpeensä elitistinen ja porvarillinen.
Itse vältänkin autoilua juuri siitä syystä, että pidän enemmän kaupungeista, jotka ovat luonnollisia ja luontevan kokoisia.
Taantumuksellista romantiikkaa. En yhtään ihmettelisi vaikka siihen "punainen tupa ja perunamaa" visioosi kuuluisi myös ajatus autottomuudesta..
Taantumuksellisuutta, kuten jo sanoin. Dystopiasi on täynnä maaseudulla asuvaa, "turpeeseen sidottua" roskaväkeä, joka on samalla poissa porvariston "luontevan kokoisista" ja "luonnollisista" kaupungeista.
Omia valintojani. En vaadi näitä muilta enkä esitä niitä yhteiskunnallisiksi esikuviksi. En myöskään pyri siihen, että globaali yhteiskuntarakenne muutettaisiin minulle sopivaksi, koska ainahan täällä tilaa on. Ei minun ole mikään pakko mennä yhteenkään kaupunkiin. Arvostan kuitenkin sellaisia kaupunkeja, joissa niiden luonnollinen historia pitkältä ajalta on kaikkialla esillä.
On vain hyvä muistuttaa aina välillä, että monissa suhteissa elän vihreämmin kuin vihreät. Uskoisin, että aika moni muukin elää pitämättä siitä sen kummallisempaa meteliä ja selittämättä ihmisille millä heidän tulee asumuksensa lämmittää.
Nim. tiedemies,
Idan käsittelemät "hipit" ovat poliittinen liike, jossa on kaikenikäisiä ihmisiä. Erityisesti se ei ole geneeristä "nuorisoa", vaikka kaikki vanhemmat henkilöt karsittaisiin sieltä pois. Minä en todennäköisesti ole kovin paljon sinua vanhempi (ellen peräti suunnilleen samanikäinen), joten vanhuus ei ole minun syyni vastustaa "hippien" joutavia tai haitallisia touhuja. Mutta suon toki vanhemmillekin herroille oikeuden aiheelliseen yrmeyteen.
Referenssiksi.
Sammalkieli on pitkään aikaan ainoa henkilö, josta olen pitkäaikaisten havaintojen pohjalta (sosiaalisen empatian ja myötätunnon vähäisyys; itsekeskeinen menneen ja mahdollisesti tulevan rikollisuuden hyväksyvä rationalisointi; kommunistidiktaattorien ja -diktatuurien hyväksyntä, kannattaminen tai ihannointi; vähentynyt reagointi normaaleja sosiaalisia rajoja ylläpitävään negatiiviseen sosiaaliseen palautteeseen ja vähentynyt oppiminen siitä; jne.) tehnyt kysyvän hypoteesin siitä, onko Sammalkielellä joitain psykopaattisia piirteitä (ei kaikkia), vai johtuuko edellä mainittu jostain muusta, esim. johonkin asiaan liittyvästä katkeruudesta tai rajoituksista vapaan internet-persoonan holtittomuudesta suhteessa Sammalkielen arkipäiväiseen ja normaaliin persoonaan. Olipa syy mikä tahansa, toivon että Sammalkieli noteeraa tämän asian ja pyrkii muuttumaan parempaan suuntaan.
http://www.blogger.com/comment.g?blogID=2653641037659433156&postID=4493893466597205440
Lähetä kommentti