sunnuntai 10. kesäkuuta 2012

Minulle on valehdeltu

Olen itse harvinaisen tavallinen janari, enkä koskaan ota selvää mistään pykälistä. Olen uskonut siihen, että kyllä ne on jokseenkin oikeudenmukaisesti laadittu. Nykyään rupeaa kyllä pelottamaan.

Siis: Käsittääkseni kansanedustajan vastuu on nimenomaan kansanedustajan vastuu ja hän toimii sillä vastuulla vaikka hän olisi jonkun valiokunnan jäsen, tai jopa sen puheenjohtaja? Korjatkaa, jos olen  väärässä. Mikäli olen oikeassa niin on suorastaan käsittämätöntä, törkeää ja sivistymätöntä, että kansanedustajat itse vaativat jotain kansanedustajaa eroamaan jostain valiokunnasta. Jokainen niissä valiokunnissa on kansan sinne valitsema henkilö. Elleivät kansanedustajat itse tajua tätä, niin koko demokratialla ei tässä maassa ole mitään perusteita.

Mikäli siis Halla-aho halutaan pois hallintovaliokunnan puheenjohtajan paikalta sen tulee tapahtua niin, että koko hallintovaliokunta hajotetaan. PS voi sen jälkeen ehdottaa puheenjohtajan paikalle edelleen Jussi Halla-ahoa. Mikäli tämä ei muille puolueille sovi, niin kaikki valiokunnat pitäisi hajottaa ja aloittaa niiden paikkajako uudestaan. Tässäkin vaiheessa PS voi edelleen esittää hallintovaliokunnan puheenjohtajaksi Jussi Halla-ahoa ja sen tulisikin esittää. Ainoa mahdollisuus muuttaa tätä asiain tilaa ovat eduskunnan hajottaminen ja uudet vaalit.

On jokseenkin käsittämätöntä, että hallituspuolueissa on kansanedustajia, jotka käytännössä vaativat eduskunnan hajottamista. Miten tähän on tultu? Onko populismia kysyä ansaitsevatko tällaiset tollot asemansa kansan edustajina. Mikäli on niin olen populisti.

Ei kommentteja: