torstai 27. maaliskuuta 2014

Yleisradio


Yleisradion näkemyksen mukaan Keskusta on suurin oppositiopuolue, koska Yleisradiossa selkeästi enemmän keskustalaisia, kuin perussuomalaisia johtajia. Ja Yleisradion periaatteiden mukaan puoluepoliittinen Yleisradio valitsee eduskunnan.

Yleisradion omistajana tunnen tiettyä sääliä niitä vilpittömiä ja hyviä, journalismin periaatteista kiinnostuneita toimittajia kohtaan, joita talossa kuitenkin vielä on töissä. Tästä syystä katsonkin, että omistajien olisi puututtava yhtiön toimivan johdon kokoonpanoon ja toimintaan viimeistään ensi vuoden keväällä, sillä vain selkeä muutos toiminnassa voi pitää yhtiön muunakin kuin huonon viihteen ja poliittisen propagandan tuottajana.

tiistai 25. maaliskuuta 2014

Kotomainen radio


Rakas Yleisradiomme oli kutsunut kansanedustaja Jussi Halla-ahon keskustelemaan Liisa Jaakonsaaren kanssa Euroopan tilanteesta, mutta perui kutsun, koska Halla-aho oli jo saanut näkyvyyttä oltuaan kuukausi sitten keskustelemassa jonkun Husun kanssa jostain aiheesta. Liisa Jaakonsaari oli keskustelemassa rakkaan Yleisradiomme kanavilla Euroopan tilanteesta eilen.

Halla-aho sivuun A-studiosta

Tietyssä mielessä on oltava tyytyväinen omistamani Yleisradion toimintaan. Se on nimittäin täysin suomalaista. Puoleellisilla ollaan ja poliittisia etuja ajetaan täysin näkyvästi ja tökerösti, eikä sitä edes yritetä ( tai varmaan yritettäisiin, jos osattaisiin, mutta hyvä, kun ei osata ) mitään sofistikoituneempia propagandan keinoja. On hyvä muistaa, että puhumme tiedostusvälineestä, joka piti ylimääräisen uutislähetyksen kertoakseen Alexander Stubbin eurovaaliehdokkuudesta. Yleisradion junttimaista ryöhkeyttä parhaimmillaan osoittaa se, että yhtiöni täysin estoitta puhuu edustavansa puolueetonta tiedonvälitystä ja olevansa siksi tarpeellinen. Yhtiö toisaalta on täysin riippuvainen meistä: ellemme me pitäisi näiden New York Timesia tavoittelevien kukkopoikien temppuilua niin viihdyttävänä, ei yhtiölläni olisi mitään tulevaisuutta. Toivonkin näin omistajana, että yhtiö johto edelleen tulevaisuudessakin täyttyy samanlaisista hölmöistä, joiden rinnalla jotkut Big Brotherit edustavat uuvuttavan älyllistä korkeakulttuuria.

torstai 20. maaliskuuta 2014

Kävelevä toipilas


Harvinaisen kova ja sitkeä flunssa, joka toivon mukaan on nyt häipymässä. Aivot ovat ainakin sen verran kirkkaat, että pystyy kirjoittamaan, jos se nyt tässä tapauksessa mitään todistaa.

Makaillessani peiton alla sohvalla katselin lähes putkeen kolme kautta The Walking Dead-televisiosarjaa, josta olin aiemmin nähnyt satunnaisia jaksoja, jotka olivat vaikuttaneet mielenkiintoisilta. Katsomisen jälkeen sanoisin, että varsikin kakkoskausi on oikeastikin hyvä: eräänlainen tiivistunnelmainen ihmissuhdedraama, jossa zombiet ovat toimivia "eläviä" lavasteita. Kolmokausi oli taas jo hyvää zombierallia alan parhaiden perinteiden mukaan, eli tavallaan varsin tympeää väkivaltamässäilyä, tai - jos sen sellaisena ottaa - ihan hassua viihdettä. Se kuitenkin sisälsi kummallisella tavalla irrallisen jakson, jossa aseita haettiin entisestä kotikaupungista ja joka jaksona erottui muista todella hyvänä. Käsikirjoitus alkoi loppua kohden muutenkin hajoilla. Eniten koko kuvioissa häiritsi, kuten lähes kaikessa muussakin vakavammassa tv-ilmaisussa nykyään, se, että tarinaan ei saatu aikaiseksi mitään moraalia, vaan elämän suuriin peruskysymyksiin, joita kyllä nostettiin esiin, vastattiin vain ja ainoastaan tunteellisella tavalla, vailla mitään järjellistä tarinaa. Päätinkin katsomismaratonin jälkeen, että en enää katso yhtään televisiosarjaa tai elokuvaa koskaan.

No sitten välittömästi päästyäni jalkeille törmäsin Mika Keräsen artikkeliin Sarastuksessa:

Evolutionismi ja edistyksen suuri myytti

ja sen kautta Things to Come -elokuvaan, jonka heti tapitin youtubesta. Artikkeli oli parempi kuin elokuva ;) Artikkeli on oikeastaan hämmästyttävän hyvä. Itse näkisin kyllä, että Pierre Teilhard de Chardinin noosfääri-jutut eivät rinnastu evolutionismiin ja vitalismiin, koska niissä ihminen - tai edes maailmankaikkeus itse - ei ole mikään päämäärä tai suunnitelman toteuttaja, mutta itsekin kyllä pidän niitä hämmentävänä "hippeilynä", enkä osaa niistä paremmin sanoa. Oleellisena erona näkisin kuitenkin tuon eron suunnitelman toteuttajassa ja sen luonteessa, ja hyväntahtoisesti uskon, että Chardin vain yrittää pukea ikuista, kristillistä totuutta aikansa tieteen ja filosofian kielelle, mikä itsessään voi olla turhaa ja jopa vahingollistakin.

Ehkä tämä tästä. Nyt teelle.

sunnuntai 16. maaliskuuta 2014

Huoh!


Laadin juuri ensimmäisen joukkokirjeeni poliittisille päättäjille. Kokemus oli epämukava, mutta toivon sen johtavan tuloksiin, mitä en tietenkään kyllä usko.

Itse koen niin, että tätä - siis politiikkaa - on vaikea kestää koska tämä ei ole ensin rehellistä ja sitten toiseksi hauskaa. Itseäni ei ole koskaan häirinnyt se, jos joku huutaa minulle päin naamaa, mutta se on, jos ihmisistä pitää puhua heidän selkänsä takana. Vaikka hyväksyn täysin personalismin, niin silti pidän kiinni siitä, asioista pitäisi puhua niiden "ideologisella" tasolla ja persoonaa pitäisi aina kunnioittaa.

Jos tämä tuntui sekavalta, niin älä välitä, sitä se minullekin. Yritän vain kirjoittaa mahdollisimman lyhyesti :)

keskiviikko 12. maaliskuuta 2014

En tiedä

Tämän kirjoittaminen voi olla tyhmää. En tiedä. Toimittaja Riihlilahti kuitenkin kysyi miksi jalkapallojoukkue ei saa systeemiä kasaan kuten koripalliojoukkue saa.

Voin kertoa tämän: Koripallojoukkueessa joka jätkä on pitkä :D Ihan tosi siitä se johtuu.

tiistai 11. maaliskuuta 2014

Atletico

4 - 0 Atlecillo Siellä on miehiä eikä ämmiä.

No ei sitte.

sunnuntai 9. maaliskuuta 2014

Poliittinen ilmoitus



En ole enää Kotkan Perussuolaisten jäsen. Kiitän yhteistoiminnasta ja haistatan pitkän ja kanootin muotoisen vitun.

perjantai 7. maaliskuuta 2014

Naisten päivä


Google kertoi, että tänään on kansainvälinen naisten päivä. En olisi siitä muuten mitään tiennytkään. Olen kerran aikaisemmin ollut innostunut tietokoneesta, se oli silloin kun pönttömac tuli markkinoille. Alan Kay kertoi silloin mikä siinä oli vikana, ja oli oikeassa. Nykyään Chromebookissa kaikki se on korjattu. Lasken sen aika pitkälle naisten, jotka ovat hämmentävän kyvyttömiä ymmärtämään tekniikkaa, mutta tajuamaan sen inhimilliset ulottovuudet, ansioksi. Esitän siis kiitokseni siitä, että pystyin kirjoittamaan ja julkaisemaan tämän alle minuutissa kaikille maailman naisille.

keskiviikko 5. maaliskuuta 2014

Nato


Sotilasliittoon kannattaa rauhan oloissa liittyä, jos sotilasliitto vahvistaa itsenäistä puolustusta ja ehkäisee hyökkäystä. Itse en tiedä kannattaisiko Natoon liittyä, mutta voin kuvitella sekä hyviä, että huonoja puolia. Hyviä puolia olisivat: Nato on valittavana olevista liitoista selvästi paras; Viro. Latvia, Liettua, Puola ja Tanska ovat Natossa; Naton turvatakuut olisivat vähintäänkin huomattavat ja huomioitavat. Huonoihin puoliin voisi taas laskea: Velvollisuudet osallistua moraalisesti arveluttaviin operaatiohin kasvaisivat; Suomen politiikassa ainakin osa puolueista tulisi käyttämään Natoa perusteena oman puolustuksen jatkuvalle keventämiselle; Naton ja Venäjän välisessä avoimessa konfliktissa Suomi olisi automaattisesti mukana poliittisen pelivaran ollessa pienempi kuin liittoutumattomana.

Jotain tuommoista. Mikäli olisin itsevaltainen keisari vaatisin Tarton rauhan rajoja ja sen jälkeistä ikuista rauhaa valtakunnan rajoille. Mutta en vain ole.

"Ai kuule...Kuka tuli...Gitler..."




Noin. Nyt olen suorittanut kansalaisvelvollisuuteni ja kirjoittanut Hitleristä. En erittäin suurella todennäköisyydellä tee sitä toiste.

perjantai 28. helmikuuta 2014

Maansa myynyt


Suomalaiset ovat niin innostuneita politiikasta, että eduskunnan verkkosivut tökkivät myöhään perjaitai-iltanakin. Toivon kuitenkin, että seuraava linkki toimii:

Keskustelu maan kauppaamisesta

Ellei toimi, niin kannattaa hakea sivuilta Suna Kymäläisen puhe, jossa hän perustelee lakialoitteensa ETA-maiden ulkopuolelta tulevien henkilöiden ja yhteisöjen kiinteistönhankinnasta ja vuokrauksesta. Koska kukaan kunnon ihminen ei enää tähän aikaan valvo, niin sen katsominen on hyvä tapa viettää Kalevalan päivän jälkeistä lauantaita. Todella hieno puhe, jossa kansanedustaja muun muassa tekee itse sen työn, joka median olisi tehtävä silloin, kun se asioista uutisoi.

Itse kannatan lakialoitetta aivan täysillä.

torstai 27. helmikuuta 2014

Turhuuksien rovio


On tunnustettava, että meillä Kymissäkin seurataan silloin tällöin rahvaan huvituksia, vaikka pääsääntöisesti hengenravinto haetaankin klassisista taiteista. Oma suosikkini rahvaanomaisten huvinäytelmien joukossa on Helsingin kaupunginvaltuuston kokous. Katselin juuri parhaat palat näytöksestä Helsingin kaupunginvaltuuston kokous 4/26.2.2014 ja olin havaitsevinani siinä jopa taiteellisesti syvällisiä käänteitä. Voin kyllä olla väärässä. Joka tapauksessa minusta vaikutti siltä, että juonen mukaisesti näyttelijät päättivät, että kaupunki - näytelmän keskeinen kulissi - ryhtyy aktiiviseen vuoropuheluun valtion kanssa kerjäämisen kieltämisen sisällyttämiseksi järjestyslakiin. Muut kaupungit kiittänevät kumartaen, koska heidän ei tarvitse asiaa käsitellä, vaan odottaa valtiolta kerjäämisen kieltämistä. Toinen todellisuutta uusin silmin nähtäväksi avaava kohtaus tässä näytöksessä oli, kuinka Helsinki valmistautui ottamaan 14 miljoonan kulut valtiolta omalle kontolleen. Ehdotuksen perusteluineen täysin toteutuessa kulut myös kasvaisivat tuosta. Tästäkin meidän on syytä olla kiitollisia maamme rahvaalle, helsinkiläisille.

Meihin pakolla liitetyn Kotkan saaren vuoksi alamme täällä lähestyä kriisikunnan rajaa. Siksi teenkin tässä avoimen kansalaisalaoitteen Kotkan ( Örnö ) kaupunginhallitukselle:

Turku-Pietari nauhakaupungin läpäisevän moottoritien valmistuessa metropolimme logistis/strateginen -asema muuttuu ratkaisevasti. Ehdotan, että kaupunki käyttää tätä muutosta hyväkseen kaupunkia taloudellisesri rasittavan terveydenhoidon järjestämisessä. Jokaisen kaupungin terveyskeskuksen ja sairaalan pihasta aloitetaan jatkuva bussiyhteys Helsinkiin ja takaisin. Terveyskeskukseen tuleva potilas saa päättää ottaako hän hoidon vastaan Kotkassa kohtuullista korvausta vastaan, vai jättääkö hän paperinsa terveyskeskukselle säilöön ja lähtee Helsinkiin saamaan hoitoa paperittomana, kymin murretta paksusti puhuen, jolloin hoito on täysin ilmaista.

keskiviikko 26. helmikuuta 2014

Kiroilevat nuoret naiset


En ole nähnyt, enkö aio katsoa, "kohudokumenttia" Sauli Niinistön vaalikampanjasta. Ennakkotietojen perusteella elokuvan nimi voisi olla suomalaista elokuvaperinnettä kunnioittaen Pipsa ja Pissis presidentintekijöinä. Itse kohuakin epäilen ystävänpalveluksena tehdyksi mainokseksi. Kyllähän nämä kokoomuslaiset ovat vain tyytyväisiä, jos heistä välittyy kiroilevan, amerikkalaisen lavatähden kuva. Sitä pidän mahdollisena, että Niinistö, johon itse olen presidenttinä tyytyväinen, olisi toivonut koko elokuvan jäävän julkaisematta, jotta illuusio suomalaisesta sivistyspuolueesta edes jotenkin säilyisi.

Tosiasiahan on, että Sauli Niinistö olisi voittanut presidentivaalit vain kiertelemällä puhetilaisuuksissa aikatauluista ja yhteyksistä paikallisiin tilaisuuksien järjestäjiin huolta pitävän avustajansa kanssa. Toisaalta, kun Suomessa ollaan, niin pitihän oikeistomme edes saada leikkiä, että nyt vedetään itse Obaman kampanjaa tässä. Ei kai siinä mitään pahaa ole.

tiistai 25. helmikuuta 2014

Kansalaisyhteiskuntaa tuppaa


Vaikka toimimmekin pääsääntöisesti "reclaim the streets" - pohjalta, olemme aktiivisia myös muilla kansalaisyhteikunnan rintamilla. Perustimme eilen yhdistyksen, jonka tarkoitus on tehdä välttämätön, eli varmistaa Juho Eerolan valinta europarlamenttiin toukokuun vaaleissa. Yhdistys hoitaa kampanjan taloudellisen tukemisen. Koska emme ole minkään sortin sosialisteja, vaan antisosialistisia työläisiä, teemme surutta yhteistyötä myös pankkien kanssa. Siten meillä on ilo tarjota myös tämän blogin varakkaalle lukijakunnalle mahdollisuus osallistua paikallisille identiteeteille pohjautuvan kansalaisyhteiskunnan rakentamiseen ilman kiireisille rikkaille usein mahdotonta katutason osallistumisen vaivaa. Qui enim non est adversum vos pro vobis est, sanoisi globalismin ja eurooppalaisuuden hallitseva latinalainen.

Lahjoituksen voi siis suorittaa vaivattomasti seuraavalle tilille käyttäen viitenumeroa 1009:

Eurovaalit 2014 Juho Eerolan Kannatusyhdistys
Nordea 107135-224973
IBAN FI03 1071 3500 224973

Kiitämme jo etukäteen. Vallankumous ei voi odottaa.

lauantai 22. helmikuuta 2014

Siviiliunioni


Avioliiton voisi poistaa Suomen maallisesta ja "valtiollisesta" laista kokonaan. Avioliitto ei ole olemukseltaan tasa-arvoinen, vaan komplementaarinen, joten se ei sovi moderniin Suomeen edes sovittamalla. Olen ehdottanut aiemmin avioliiton tilalle muodostettavan laillisen sopimuksen nimeksi toveriliittoa, koska se sopisi kuin nakutettu päähallituspuolue Kokoomuksen linjaan. Toveriliitto on kuitenkin selvää suomea, joten on aika selvää, että nykysessä Suomessa sen käyttäminen olisi ylivoimasta. Siksi pseudolatinalainen ilmaus siviiliunioni olisi hyvä; se sopisikin hyvin kaikkien itelloiden, cursoreiden ja careoiden joukkoon.

Siviiliunionin voisivat solmia ketkä tahansa, ja kuinka monta tahansa, täysivaltaista kansalaista keskenään. Se olisi ehdottomasti kaikille samanlainen ja samanniminen sisältäen kaikille samat oikeudet. Siviiliunionin voisi solmia minuutissa ja siitä voisi erota minuutissa. Tämä olisi todellista tasa-arvoa. Siksi ehdotankin, että nykyisen, auttamattomasti puolittaiseksi ja siten huonoksi jäävän avioliittolain uudistuksen valmistelu keskeytetään ja ryhdytään valmistelemaan lakialoitetta siviiliunionista. Passiin merkintä siviiliunionista voitaisiin kirjoittaa muotoon civil union, niin kenenkään ei tarvitsisi hävetä maailman lentokentillä.

Jos kuitenkin avioliitosta halutaan ehdottomasti pitää kiinni, olisi tietenkin aluksi lähdettävä sitä, että avioero kielletään kokonaan. Sen jälkeen sitten katsottaisiin kaipaako avioliittolaki muita uudistuksia.

Näillä tämä asia selviäisi, eikä seuraavan eduskunnan tarvitse taas olla sorvailemassa tämän asian kanssa, joka on jatkuvasti tapetilla vain siksi, että aikuiset ihmiset eivät enää osaa olla aikuisia. Tässä voisi sanoa jopa legendaarisen: "Ajatelkaa edes lapsia", niillä on varmasti ikävää, kun kaverit ovat kypsempiä kuin kansanedustajat.

torstai 20. helmikuuta 2014

Raamattu




Englanti on ainoa vieras kieli, josta osaan sanoa, onko joku juttu kirjoitettu hyvin vai huonosti. Siksi uskallan suositella Jerusalem Biblen Vanhaa testamenttia jokaiselle, joka englantia lukee. Se on hyvä. Uusi testamentti on ongelmallisempi; se kannattaa lukea Revised Standard Versionista tai New American Biblesta. Toisaalta myös viimeisin, suomenkielinen käännös on hyvä - paria kohtaa lukuunottamatta - eikä oikeastaan ole mitään syytä lukea Raamattua vierailla kielillä, ellei lue sitä muinaiskreikaksi tai hepreaksi etsien alkuperäisiä käsikirjoituksia.


Mistä pääseekin siihen, että protestantit jatkuvasti valehtelevat meille Raamatun kaanonista. Evankelistojen ja apostoleiden aikana kirjoitukset tarkoittivat Septuagintaa, joka oli kokoelma juutalaisista kirjoituksista kreikaksi käännettynä. Se oli Vanha testamentti. Juutalaisilla ei ollut mitään kirjoitusten - Tooran ulkopuolella - kaanonia ennen kuin judaistit sata vuotta Kristuksen syntymän jälkeen sellaisen löivät lukkoon. Pyhä Hieronymus, joka käänsi Vulgatan ehdotti, että Septuagintasta jätettäisiin pois määrätyt kirjat, koska niihin ei löytynyt hepreankielisiä käsikirjoituksia. Hän kuitenkin taipui niihin näkemyksiin, jotka korostivat kreikankielisten tekstien merkitystä. Vulgata, joka käytännössä oli koko läntisen kirkon Raamattu, oli siis sama kuin Septuaginta, vain latinaksi, eli kansankielelle käännettynä.


Uskonpuhdistuksen aikana protestantit päättivät suosia judaistista kaanonia. Tämäkään ei ollut mikään yksiniittinen päätös, vaan syynä oli sekin, että ajassa herännyt into kääntää tekstejä kansankielelle yhdistyi alkuperäiskielien osaamiseen. Septuagintaa ei ollut hepreaksi tarjolla. Luterilaiset ratkaisivat homman nimittämällä "ylimääräiset" kirjat apokryfikirjoiksi. Katolinen kirkko taas katsoi olevansa pakotettu lyömään Vanhan testamentin kaanonin lukkoon. Se julisti Vulgatan, joka siis alunperin oli Septuagintan kansankielinen käännös, viralliseksi Vanhaksi testamentiksi, eli kirjoituksiksi. Se kutsui luterilaisten apokryfikirjoiksi kutsumia kirjoja deuterokanonisiksi kirjoiksi.


Suomessa apokryfikirjoiksi nimitetyt kirjat olivat Raamatun mukana aina siihen asti, kunnes englantilainen Raamattuseura vaati, että ne on poistettava painoksista, joita he rahoittavat.


Eli näin. Se, joka radiossa väittää katolisen kirkon poistaneen jotain Raamatusta tai lisänneen jotain siihen, valehtelee tietämättään.

tiistai 18. helmikuuta 2014

Evoluutioteotiaa vastaan ( jos tässä nyt jaksaa )


Ei ole yksi tai kaksi kertaa, kun erilaisissa keskusteluissa nostetaan esiin evoluutioteorian hyväksyminen jonkinlaisena kynnyskymyksenä. Sitä tapahtuu aika usein oikeastaan. Pahimmillaan kysymys esitetään muodossa "uskotko evoluutioteoriaan". Mitäpä siihen vastaisi? Kyseessä ei ole uskonasia.

Yksi hämmentävä piirre koko kuviossa on se, että useimmiten kukaan keskustelijoista ei ole missään tekemisissä minkään biologiaa liippaavan tutkimuksen kanssa ja omaa muutenkin hyvin hatarat tiedot biologiasta yleensä. Itsekään en tiedä siitä juuri mitään muuta, kuin ehkä sen mitä yleissivistykseen kuuluu, ja se ei ole paljon. Evoluutioteoria ei minulle ole mikään ongelma. Se on minusta paras ja hedelmällisin teoreettinen kehys orgaanisen elämän tutkimisessa ja ellei vedonlyönti olisi lievä synti laittaisin surutta rahani sen puolesta. Silti en käsitä miksi pitäisi uskoa johonkin teoriaan. Eikö se ole jo koko tieteellisen ajattelun vastaistakin nostaa teoria totuudeksi? Sehän on kahlitsevaa ja ajan myötä alkaa tuottaa vain dataa, joka tukee teoriaa. Silkkaa kommarimeinikiä siis, sanon minä.

Joskus tuntee jopa kiusausta kieltää koko evoluutio ihan vain vapaan ajattelun nimissä. Se olisi toki typerää, mutta olisi sekin paljon hedelmällisempää, kuin uskoa johonkin teoriaan ilman tietoa sen perusteista, tai edes mitään ajatusta tehdä mitään tutkimusta kyseisen teorian puitteissa. Reaktiivisuuden hyvä puoli on se, että se ei ole ideologiaa, kuten uskominen johonkin teoriaan on. Ideologiat ovat huonoja, jos ei ymmärretä niiden olevan vain ideaaleja.

No joo, tää on niin tätä. Pyhä katolinen kirkko, jonka itse uskon, sallii minun pitää totena evoluutioteoriaa tai vaikka litteän maan teoriaa. Eli ei hätää, kun vain pidetään mielessä se mikä oikeasti on totta.

torstai 13. helmikuuta 2014

sunnuntai 9. helmikuuta 2014

Skydrive


Pakko kehua Microsoftia, kun siihen on aihetta. Skydrive pilvipalvelu vaikuttaa todella hyvältä. Huomasin sen olemassaolon Google + - palvelussa olleen kaverin linkin kautta, ja kun menin sivulle huomasin, että Kotkan perussuomalaisilla on siellä 7 Gigatavua ilmaista tilaa. Me emme ole edes pyytäneet tätä, vaan se on tullut meille sähköpostimme rekisteröimisen kautta. Rekisteröin itsellenikin saman tien henkilökohtaisen outlook - osoitteen ja sain saman tien käytettäväkseni Wordin, Exelin ja Powerpointin, sekä sen 7 Gigatavua tallennustilaa.

Vaikka itse olenkin täysin jumissa ja innostunut Googlen palveluista, niin on pakko sanoa, että Skydriven käyttöliittymä vaikuttaa jopa paremmalta kuin Googledriven vastaava. Google tuo ehkä paremmin esille sen, että pilvitallennus ei millään tavoin eroa oman kiintolevyn käytöstä ja avaa hakemistohierarkian paremmin, mutta Skydrive vaikuttaa ainakin alusta paremmin sovelluslähtoiseltä ja tarjoaa jo valmiin, mielestäni onnistuneen, käyttöliittymän ilman sen kummallisempia virittelyjä.

Ja vaikka en ole talousihminen, niin minusta on mielenkiintoista seurata kuka tulee näistä Gigatavuista maksamaan ja kuinka paljon. Google ja Microsoft ovat kuitenkin voittoa tavoittelevia firmoja. Silti nämä palvelut ovat täysin ilmaisia. Jos ajattelen omaa tilannettani, niin olisin ehkä valmis maksamamaan niistä noin 10 - 20 euroa kuussa. En ainakaan sen enempää. Nykyisin ilmainen tallennustila on täysin riittävä ja väittäisin sen olevan sitä jokaiselle yksityiselle ihmiselle. Toisaalta jos haluaa tallentaa esimerkiksi elävää kuvaa pilveen, tulee raja aika nopeasti vastaan. Tästä päästäänkin kysymykseen: Miksi yksikään firma haluaisi tallentaa elävää kuvaa pilveen? 7 gigatavua riittää aivan varmasti jopa suuren osakeyhtiön koko arkiston tallentamiseen. Mielenkiintoista seurata mitä tästä kaikesta seuraa. Veikkaisin itse, että koska pilvipalvelut ovat niin ylivoimaisia perinteiseen tiedonkäsittelyyn nähden, niiden tarjoajat rupeavat tekemään yhtiöiden kanssa sopimuksia, jossa luottamuksesta ja asioiden hoidosta maksetaan. Henkilökohtaisesti pakko sanoa, että olen pelkästään tyytyväinen siitä, että tällaisia ihmeitä tarjotaan ilmaiseksi, vähän vain käyvät puurtajat sääliksi, eli kuka niille palkan maksaa?

lauantai 8. helmikuuta 2014

Ei taustamusiikkia


Olen aina jotenkin ihaillut Viktoria Mullovaa. En tiedä miksi, koska en ole viuluviikari itse, enkä osaa asettaa hänen virtuositeettiaan arvoonsa.

Joka tapauksessa, vaikka en edes jaksa sitä kuunnella alusta loppuun, palaan aina vain uudestaan kuuntelemaan levyä Bach: 6 Solo sonatas & partititas. Ehkä raastavinta ja suoraan kohtikäyvintä musiikkia, jota olen ikinä kuullut.

Eurovaalit


Eurovaalit lähestyvät. Vaikka on jokaiselle ajattelevalle ihmiselle selvää, että Euroopan Unionin hallinto on järjestetty täysin väärin ovat nämä vaalit silti tärkeät. Vaaleissa on kautta koko Euroopan kyse siitä onko nykyinen, saviselle ja huonolle perustalle rakennettu liittovaltio enää kehittämisen arvoinen, vain pitäisikö aloittaa alusta, uudelta pohjalta ja uusin ideoin. Itse jopa väitän, että ne poliittiset voimat, jotka suhtautuvat koko liittovaltioon kriittisesti ovat rakentavia voimia, joiden varaan Euroopan yhteisöä voi rakentaa ja ne voimat, jotka edistystä hokiessaan ja nykyistä kehitystä tukiessaan niitä voimia, jotka auttamatta ajavat koko Euroopan päin tiiliseinää ja sitä myötä eurooppalaisen yhteistyön myös tuhoon.

Kannattaa siis äänestää. Itse äänestän Juho Eerolaa, koska hän on täältä ja on älykäs ja hyvä tyyppi. Ellei Eerola olisi ehdokkaana äänestäisin Jussi Halla-ahoa. Suomi saa europarlamenttiin vain muutaman edustajan, joten tässä vaalissa on suuri merkitys yksilöllä, joka sinne valitaan. Suomalainen puoluejakautuma ei lainkaan noudata samaa jakautumaa, joka on europarlamentin sisällä, mikä näkyy hyvin selkeästi siinä, että Kokoomus on eurooppalaisten konservatiivien ryhmässä ja Keskusta eurooppalaisten viherliberaalien ryhmässä. Europarlamentti on siis kokonaan toinen maailma ja puolueuskollisuus kannattaa unohtaa. Silti väittäisin, että perussuomalaisten ehdokaslista on harvinaisen hyvin harkittu ja tasapainoinen:

Perussuomalaisten eurovaaliehdokkaat

Tuosta on helppo valita ehdokas, joka tulee olemaan itsenäinen ja edistämään niitä asioita, joita vaaliohjelmassaan lupaa. Äänestäkää siis Eurooppaa rakentavien, ei sitä kohti väistämätöntä tuhoaan ajavien, voimien puolesta.

perjantai 7. helmikuuta 2014

Kompendium


Sain eilen Katolisen kirkon katekismuksen kompediumin ja olen ehtinyt sitä jonkin verran selailla. Kirja "... tarjoaa ihmisille - uskoivatpa he tai eivät - mahdollisuuden saada käsityksen katolisen uskon kokonaisuudesta", toteaa paavi ja kukapa minä olisin paaville vastaan väittämään.

Kirja noudattaa katekismuksen jakoa uskontunnustus, sakramentit, kymmenen käskyä ja Isä meidän - rukous. Asiat on esitettty tiiviissä muodossa kysmys/vastaus - dialogia käyttäen. Väittäisin, että sille joka haluaa tutustua katoliseen uskoon, tai väittää siitä jotain, Kompedium on huomattavasti parempi kirja kuin varsinainen, järkälemäinen katekismus. Se puhuu suoraan ja ytimekkäästi kysymyksiin vastaten, mitä ilmeisimmin luottaen siihen, että teologiseen ja filosofiseen hienosäätöön kyllä löytyy apua myöhemminkin. Ja jokainen vastaus sisältääkin viittaukset varsinaisen katekismuksen vastaaviin kohtiin.

Kirjassa on 207 sivua, josta kohtuullinen osa tyylikästä kuvitusta. Eli ei kenellekään vaikea luettava. Itse toivoisin, että varsinkin omistamani Yleisradion toimittajat, jotka kirjoittavat uskonnosta, ottaisivat ja lukisivat kirjan. Se oikeasti kertoo mistä katolisessa uskossa on kysymys. Ja se on lähes sama asia kuin ortodoksinen usko, eikä protestantismiinkaan ole kovin pitkä matka, joten kirjaa voi ihan hyvin pitää yleisenä perusteoksena.

torstai 6. helmikuuta 2014

Tavastila City Limits


En osaa oikein päättää miten suhtautuisin tähän Kotka - Kouvola Innercity-radan varrella olevaan seisakkeeseen. Ehkä sillä on se hyvä puoli, että se mahdollisesti pelottaa turhat tulijat pois idyllisestä kylästä. Kulttuuritietoiselle se tuo mieleen 1970-luvun New Yorkin metron, vaikka hänen ei tarvitsekaan pelätä, että sen takaa ponnahtaisi esille sen kummallisempia peikkoja. Soininvaaran Osmo varmaan näkisi siinä positiivisella otteellaan selvän nauhakaupungin idun ja tulevan metropoliksen.

Itselleni pysäkki liittyy messuihin joten, jos dominikaanit 1200-luvulla olivat jo parikymmentä vuotta perustamisensa jälkeen asettuneet Turkuun, niin vaikka ennenkin vaikutteet liikkuivat nopeasti - itse asiassa nopeammin kuin nykyään, sillä 70-luvustahan on jo nelisenkymmentä vuotta - niin silloin toki oli kaikki paremmin ja vaikutteetkin elävämpiä.

keskiviikko 5. helmikuuta 2014

Vahva reklamaatio Samsungille



Samsungin Xpress M2022W ei ole mikään Google Cloud Print Ready tulostin, jos moisella ei tarkoiteta sitä, että sillä voi tulostaa langattomasti niistä koneista jonne sen ohjelmisto on asennettu CD-ROM - levyltä. Näin ainakin jos noudattaa Samsungin omia ohjeita ohjekirjasta ja verkosta, jossa niiden surkeus on käsinkosketeltavaa ja johtaa käyttäjän asennusohjeiden sijasta ainoastaan silmukkaan printterien mainossivulle ja Cloud Printerin lisäämiseksi tarjottu linkki sitten lopulta johtaa tuohon umpikujaan.

Kyllä tämä tietenkin tästä, mutta vaivattomuus tästä on enemmän kuin kaukana. Langattomaan verkkoon yhdistäminen vaati Windows-konetta, joka nyt tulostaa iloisen langattomasti. Samassa langattomassa verkossa olevat Chromebook ja puhelin eivät tiedä tulostimesta tuon taivaallista. Katsellaan, mutta ilmaistaan selkeä pettymys jo nyt koko Cloud Printtiin, koska "olet vaan niin huono" pätee varmaan tässäkin ja reklamaatio jäisi kirjoittamatta sen jälkeen, kun älyttömän nysväämisen kautta on jotenkin saanut Cloud Printin toimimaan.

P.S.

Ghromen asetukset printterin lisäämiseksi ilmoittavat seuraavaa: "Vaikuttaa siltä, että verkkoon rekisteröitäviä laitteita ei ole saatavilla. Jos laitteesi on päällä ja yhdistettynä internetiin, kokeile sen rekisteröimistä käyttöoppaan ohjeiden mukaan." Tässä voisi kysyä, että minkä käyttöoppaan? Senkö, joka on Windows-koneessa rompulla? Ilmeisesti täytyy kokeilla rekisteröimistä siltä Windows-koneelta sitten.

P.P.S

Ehkä kaiken huippu on, että tulostin näkyy omana langattomana verkkonaan, mutta ei anna yhteyttä, koska salasana on väärä. Käyttöohjeissa mitään salasanaa ei tietenkään anneta, ja on aika mahdoton tietää minkä salasanan tulostin on itselleen generoinut, koska asennusvaiheessa kysyttiin vain oman wlanin salasanaa.

Ja lisää:

Nopeasti pääsi jo niin pitkälle, että tulostin rekisteröityi tililläni Cloud Print - verkkoon koneelta, jolle tulostin asennettiin. Nyt kaikki koneet työstävät tulostukset ja lisäävät ne valmiina tulostustöihin. Pritteri ei vain tulosta niitä. Eli jos kopioisi tulostustyö tikulle ja kopioisi ne koneelle, jolta Cloud Print on asennettu, ja joka on samassa verkossa kuin nämä muut jopa, niin siten pilvitulostus voisi jopa onnistua.

Lopputulos:

Jos joku lukijoista pääseet tästä linkistä:

https://support.google.com/chrome/answer/1069693?p=settings_cloud_print&rd=1

jonnekin muualle kuin luuppiin, joka palauttaa takaisin pilvitulosmia mainostavalle sivulle niin otan suurella kiitollisuudella vinkkejä vastaan. Tulostin ei toimi edes alusta, vaan tulostaa, jos PC on päällä ja silloinkin kaikista muista koneista näppärän Confidental-vesileiman jokaisen tulosteen päälle.  Erittäin todennäköistä, että kyseessä ei ole lainkaan Google Cloud Print - tulostin, vaikka se sellaisena liikkeessä myytiin.

Huvittavinta tässä on, että se tavallaan tulostaa pilven kautta, kunhan PC-jolle ohjelmisto on asennettu ei ole lepotilassa tai sammutettuna, vaan palvelimena käynnissä ja siihen on asennettu Chrome-selain. Silloin riittää Google-tiliin kirjautuminen ja tulostin raksuttaa, ainakin samasta verkosta. Silti vesileima tulostuu jokaiseen tulostukseen, vaikka asetuksissa on selkeä "ei vesileimaa" päällä. Jos vesileiman saa pois, niin mainos "Google Cloud Print Ready" - ei kai ole niin paikkansapitämätön, että ottaisivat paskan takaisin ja antaisivat rahat.

sunnuntai 2. helmikuuta 2014

No niin, no niin...


Liturginen vuorokausi on vaihtunut, joten on mahdollista keskittyä urheiluun ja politiikkaan. Illan ehdoton kohokohta Athletic Club Bilbao - Real Madrid alkaa useista streameista kello 22:00:00 Suomen aikaa. Bilbao on nimennyt otteluun seuraavat pelaajat: Iraizoz, Laporte, San José, Beñat, Iturraspe, Kike Sola, De Marcos, Ibai, Iago Herrerín, Susaeta, Iraola, Mikel Rico, Gurpegi, Muniain, Aduriz, Ander Herrera, Ekiza ja Balenziaga. Tuomari käsiteltiin jo aiemmin, joten palataan avauskokoonpanoon, kun on sen aika. Bilbaolla on takanaan kohtuullisen hyvä, mutta epäonninen cupottelu Atleticoa vastaan, mutta sen ei pitäisi paljon painaa. Sarjataulukon kannalta ottelulla ei ole suurta merkitystä, mutta onhan Madrid aina Madrid, joten kotivoitto on lähes pakollinen suoritus. Kokoonpanot ilmestynevät jossain 21:30:00 paikkeilla.

Yöllä kello 01:00:00 alkaa sitten Super Bowl, jossa vastakkain ovat Denver Broncos ja Seattle Seahawks. Riipunee siitä pystyykö Broncos edelleen hienoon heittopeliin Seahawksin puolustusta vastaan miten ottelussa käy. Hiljalleen, näkemättä muuta kuin nauhoitettuna Denverin pelin New Englandia vastaan alan hiljalleen kallistumaan Seattlen voiton puolelle.

Otteluiden aikana saatan esittää oikeita näkemyksiä eurovaaleista. Tunnen lähinnä Juho Eerolan ja Jussi Halla-ahon teemoja. Ne ovat realistisia, oikeansuuntaisia ja tietoisia vaikutusmahdollisuuksista. Vallankumouksia ei tehdä europarlamentissa, mutta vallan järkiinnyttämiseksi sielläkin on mahdollisuus vaikuttaa. Ja siitä lähdetään, että baskeillakin on oikeus päättää mikä on heidän suhteensa Euroopan unioniin, vaikka rikollisjärjestö FIFA ei maajoukkuetta suokaan.

Näillä siis mennään. Palaamme asiaan siis noin kello 21:30:00 Suomen aikaa. Synkronoikaa Rolexinne.

Athleticin aloituskokoonpano:

Iraizoz

De Marcos
Gurpegi 
Laporte
Balenziaga 

Iturraspe 
Mikel Rico 

Susaeta 
Herrera 
Muniain 

Aduriz. 

Penkillä 

Iago Herrerín 
San José
Beñat
Kike Sola
Ibai
Iraola
Ekiza.

Ei valittamista. Ehkä Iraola nostetaan tuolta puolustukseen tekemään yksi maali.

Peli on lähtenyt käyntiin. Kisasastudioni, jota valaisee pieni, vaatimaton pöytälamppu, koostuu HP 14 ja Acer C7 Cromebookeista ja Nokia N8 puhelimesta. Ajantasaisuus on siis taattu. Ottelun arvolle sopivasti molemmilla joukkueilla on perinteiset peliasunsa. Athletic punavalkoraidallisissa paidoissa ja mustissa housuissa, Madrid taas täysivalkoisissa. Pian kahdeksan minuuttia pelattu. Odotellaan Athleticin avausmaalia.

Puoliaikatulos: Athletic Club 0 - Real Madrid 0. Xabi Alonsolle aivan aiheellinen varoitus. Noin 15 minuutin peli jälkeen Bilbao alkoi ottaa hommaa haltuun ja oli selvästi hallitseva. Yksi maalipaikka oli lähes selvä, mutta Aduriz laukoi ohi. Muutenkin Bilbaolla oli hyviä hyökkäyksiä. Huomio kiinnittyi kuitenkin myös hyvään puolustukseen ja joukkueen nopeaan liikkumiseen, joka toisaalta jättää hieman epävarman vaikutelman ja koko ajan saa pelätä. Madrid ei kuitenkaan saanut hyökkäyspäässä, sikäli kuin siellä edes oli, aikaan yhtään mitään. Athleticin pelaajat juoksevat paljon ja nopeasti. Toivottavasti kunto on hyvä. Vanhan fraasin mukaan "maali roikkui ilmassa". Mikäli sama meno jatkuu toisen puoliajan, niin sieltä se myös tulee.

Madrid meni ja teki maalin. Se on kyllä hallinnutkin toista puoliaikaa pelannut paljon pirteämmin kuin ensimmäisellä.  No, 25 minuuttia vielä aikaa tasoittaa ja voittaa.

Lopputulos Athletic Club 1 - Real Madrid 1. Streami rupesi ärsyttävästi pätkimään ja vaihtaessi jollekin arabialaiselle kanavalle jäi Bilbaon tasoitus näkemättä. Ibai Gomez sen kuitenkin teki. Athletic Club oli taas loppua kohden pirteämpi, eikä kotitasuriin tyydytty, vaan voittoa haettiin. Iturraspe sai varoituksen aika turhaan. Ensi vuonna tämä joukkue menestyy kyllä eurokentillä hyvin.

Reilu tunti aikaa Super Bowlin alkuun. Taidanpa polttaa piipullisen. Super Bowl näköjään tulee molemmilta Nelosen urheilukanavilta, jotka kuulemma näkyvät ilmaiseksi Super Bowl - viikonlopun kunniaksi. Pointsit neloselle.

1. Neljännes lopuillaan. Super Bowlissa tauot ovat turhan pitkiä. Denver aloitti pelin todella oudolla omalla maalilla. Manning ei ollut valmiina, kun keskushyökkääjä heitti pallon taakse ja se lensi omaan maaliin. Seattlelle kaksi pistettä lahjaksi ja hyökkäysvuoro. Seatle puristi potkumaalietäisyydelle ja tilanne 0 - 5. Denverin hyökkäys hyytyi kolmeen yritykseen eikä edennyt jaardiakaan. Seattle painoi taas potkumaalietäisyydelle ja peli 0 - 8. Nyt Denverin kolmas hyökkäysyritys päättyi Seattle syötönkatkoon. Ensimmäistä neljännestä 59 sekuntia jäljellä. Jos keittäisi tässä välissä kahvit. Ensimmäinen neljännes siis 0 - 8 Seattlelle, jolle jäi hyökkäys ja joka aloittaa toisen neljänneksen toisella yrityksellä hyvistä kenttäasemista.

Seahawks teki tyylikkäästi touchdownin. Sen jälkeen Broncos jo näytti saavan hyökkäyksen kuntoon ja eteni jonkin verran, mutta tämäkin päätyi pallonmenetykseen, josta pallon kaapannut Seattlen pelaaja juoksi suoraan touchdownin. Ja reilut kolme minuuttia ollessa aikaa Denver lähti hyökkäykseen ja oli rähmätä pallon Seattlelle heti ensimmäisellä yrityksellä. Pitkän videotarkastelun jälkeen pallo kuitenkin tuomittiin Denverille, jonka jälkeen Denver onnistui etenemään aivan kohtuullisesti ja olisi saanutkin potkumaalin, mutta päätti yrittää neljännellä yrityksellä touchdowniin etenemistä, eikä onnistunut. Seattlelle jäi kelloon 1 minuutti hyökkäykselle, jonka Seattle antoi kulua loppuun. Puoliaikashow tulossa, joten televisio äänettömälle, tai kokonaan kiinni. Toinen puoliaika alkaa Seattlen hyökkäyksellä, eli melkein tässä olisi tapahduttava Denverin onnistumisten lisäksi Seattlen epäonnistumisia, jos Denver vielä aikoo pelin viedä.

Puoliaikatulos Denver 0 - Seattle 22.

Seattle palautti aloituspotkun suoraan maaliin. Kaksi sekuntia pelattu ja 0 - 29. Denver eteni neljässä ja puolessa minuutissa puoleen kenttään ja tilanteessa neljäs yritys ja 12 jaardia luovutti pallon Seattlelle. Seattle eteni pelkillä juoksupeleillä kuluttaen kelloa kolmisen minuuttia. Denverin hyökkäyksen ollessa NFL:n paras sen olisi jo aika saada jotain aikaan. Kymmenen jaardin eteneminen ja sitten hienon syötön jälkeen pallon rähmäys, puolustuksen tyylikkäällä avustuksella, mutta silti. Seattle eteni vakuuttavasti ja teki kaksi komeaa, pitkää heittopeliä peräkkäin, joista toisesta touchdown.  0 - 36. Jännitysmomentti alkaa olla lähinnä siinä saako NFL:n paras hyökkäys aikaiseksi pistettäkään. Vaikka saisi jokaisella hyökkäysvuorollaan, niin Seattle voinee pelata kellon loppuun juoksupeleillä. Denver eteni tyylikkäästi ja sai heittopelin kulkemaan ja onnistui kahden lisäpisteen yrityksessä. Kolmannen neljänneksen jälkeen 8 - 36, eli Denverin pitäisi tehdä neljä toucdownia jatkoajalle pääsemiseksi.

Seattle eteni kuin kone omalla hyökkäysvuorollaan 3 minuuttia 15 sekuntia, tilanne 8 - 43. Mielenkiintoisena knoppitietona, että Seattlen pelinrakentaja rookiena tienaa 0,5 miljoonaa dollaria kaudessa, Peyton Manning Denverissä 14 miljoonaa.  Denver eteni jonkin matkaa 2 minuutissa. Seattle pääsi hyökkäämään hyvistä asemista puolesta kentästä. Seattle hyökkäsi reilut 4 minuuttia. Denverin ilmeisesti viimeinen hyökkäys  alkaa sinänsä hyvistä asemista vapaalta kentältä. Pallon menetys ja Seattle pääsee aloittamaan hyökkäyksen syvältä Denverin puolelta. Seattlen puolustus, joka kyllä on pelin ratkaissut, juhlii jo täysillä vaikka kolme minuuttia jäljellä. Tätä voisi kutsua jo höntsäämiseksi. Denverin hyökkäys vielä kentälle. No niin, antaa kellon kulua loppuun.

Lopputulos Denver 8 - Seattle 43. Parhaaksi pelaajaksi valittiin Malcolm Smith Seattlen puolustuksesta. NFL:ssä työn ja loman suhde on kohdallaan koska kausi alkaa taas syyskuussa.


tiistai 28. tammikuuta 2014

Tuomas Akvinolaisen muistopäivä.


Eli hyvää sellaista kaikille. En voi väittää, että olisi lukenut alusta loppuun suuren Summa Theologiae - teoksen. Englanniksi se löytyy verkostakin

Summa Theologiae

Ja kyllä siitä pinnallisellakin tutustumisella pääsee jo jyvälle mikä on kappale ja miten se liikkuu. Verkkoon on ilmestynyt suomeksi myös erittäin merkittävä Katolisen kirkon katekismus

KKK

mistä kiitokset vastuullisille henkilöille. Se on pitkä, perusteellinen ja teologinen, lähinnä piispoille tarkoitettu, mutta kyllä siitäkin otteen saa. Omasta mielestäni kauniin tyylikkäästi kirjoitettu. Kirjan merkittävyys, ja syy pituudelle, perusteellisuudelle ja opillisuudelle, on mitä ilmeisimmin siinä, että se kokosi ja selkeytti sen mitä Vatikaanin toisessa kirkolliskokouksessa oli tarkoitettu; mistä on ollut jonkinlaista epäselvyyttä. PDF-muoto vaikeuttaa kopio/liitä - käyttöä, mikä on oikeastaan hyvä asia, koska kopioidessa joutuu lukemaan sen, mitä kopioi.

Eli hyvää lukemista on siis nykyään verkko täynnä.

maanantai 27. tammikuuta 2014

Madridia vastaan


Yleisön pyynnöstä palataan asiaan. En voi luvata, että jokaisen ottelun seuraisin. Kuten sozaburo kommenteissa mainitsee on Ahtletic pelannut tämän kauden todella hyvin. Toverillisen Real Sociedad - tappion jälkeen se on takonut kolmessa voittamassaan ottelussa 15 maalia. Ensi sunnuntaina, kierroksella 22 on kotona vastassa itse Real Madrid. Voittohan siitäkin tulee, minkä voi jo etukäteen ilmoittaa.

Athletic on nyt sarjassa neljäntenä. Ero kolmen kärkeen Barcelonaan, Atletico Madridiin ja Rea Madridiin on 12 - 11 pistettä, eli aika paljon, mutta ei hätää. Neljäs sijakin on ehkä enemmän kuin ennen kautta uskallettiin odottaa. Tähtivalmentaja Bielsa lähti ja Llorentekin palloilee nykyään Juventuksessa Javi Martinezin lähdettyä jo vuotta aiemmin. Toisaalta Bilbao ei ole koskaan ollut tähtien varassa.

Pistän sarjataulukon 21 kierroksen jälkeen tähän, kunhan illan ottelu on pelattu. Siinä Real Sociedadilla on mahdollisuus nousta kuuden pisteen päähän Athleticista. Eurokentillä Athletic on jo 11 pisteen turvin ja putoamisviivaan on hulppeat 23 pistettä.

Ensi sunnuntai-illan teurastuksen tuomitsee kohtuullisen saldon omaava valencialainen Ayza Gámez. Hänellä on takanaan 15 Athleticin ottelua, joista 7 voittoa, 3 tasapeliä ja 5 tappiota.

Ensi keskiviikkona Cupin välierässä Athletic kohtaa kotonaan Atletico Madridin ja lähtee otteluun allaan 1 - 0 vierastappio. Sekin on siis helposti käännettävissä voitoksi. Tarkkailemme tilannetta, jos keskiviikkona ehdimme.

Eli sarjataulukko 21 kierroksen jälkeen:

FC Barcelona     54
Atletico Madrid  54
Real Madrid       53
Athletic Club      42

Villarreal CF      37
Real Sociedad   36

Sevilla FC         31
Levante UD      27
RCD Espanyol  26
Valencia CF     25
Granada CF     24
Getafe CF        24
RC Celta          22
CA Osasuna     22
UD Almeria      22
Málaga CF       21
Elche CF          21

Real Valladolid 19
Raoy Vallecano  16      
Real Betis         11

lauantai 25. tammikuuta 2014

Hamina


Pyörähdin tänään Haminassa eurovaalitilaisuudessa, jossa puhuivat Juho Eerola ja Mauno Vanhala. Itselläni oli Halla-ahon rintanappi, kannatan Juhoa, enkä pistäisi Vanhalankaan valintaa pahakseni, joten poliittisesti mentiin oikeilla linjoilla ja kokousten yleisestä puuduttavuudesta poiketen tämä oli oikein virkistävä tilaisuus. Puhujien ja kysyjien mainion ansiantuntemuksen lisäksi antaisin siitä pisteet myös Haminalle itselleen. Raatihuoneen sali, jossa olin ensimmäistä kertaa - itse asiassa olin koko rakennuksessa ensimmäistä kertaa, koska en edes nuorena joutunut koskaan putkaan - oli ehdottomasti hienoin kokoussali, jossa olen ollut. Ja Haminan hallintokeskustaa voi Kotkan vastaavaan verrattuna kuvailla vain sanalla kaunis.

Kulttuuripoliitikkona, joka suosii jousisoittoa, väittäisinkin, että mikäli maan ilmapiiri tuntuu hallintoihmisistä liian negatiiviselta ja positiivisuutta kaivataan, niin kannattaisi panostaa esteettisesti mielyttävään, perinteiseen ympäristöön mielummin, kuin takoa jumputuksen tahdissa mainostsemppiä kansalaisten päihin.

Haminalle siis täydet pisteet, kuten myös eurovaaliehdokkaille

tiistai 21. tammikuuta 2014

Kolme kokousta


Luulen, että en ole ainoa ihminen, jonka mielestä kokoukset ovat tylsiä. Demokratian kannalta ne ovat kuitenkin välttämättömiä, joten mikäs siinä. En kuitenkaan kadehdi heitä, jotka joutuvat käymään niissä enemmän, vaan lähinnä arvostan ahkeruutta ja viitseliäisyyttä. Ja keskustelu isossa ryhmässä vaatii ehdottomasti järjestystä, joten kokoustekniikkaa ja sääntöjä on oltava. Joskus kuitenkin tuntuu tältä: Verkossa oli jollain palstalla Helsingin hiippakunnan säännöt ja kaikesta huolimatta ne siis vaikuttavat minusta täydellisiltä ja niitä voisi maallisella puolella soveltaa vaikka näin:

Yhdistyksen esimies, jonka nimittää itse Tasavallan presidentti, muodostaa yksin sen hallituksen.

Yhdistyksen esimies nimittää sille tilintarkastajan ja varatilintarkastajan, joista kummankin toimikausi on yksi vuosi.

Ainoastaan yhdistyksen esimies voi muuttaa yhdistyksen sääntöjä saatuaan ensin itse Tasavallan Presidentin antaman hyväksynnän.
Ainoastaan itse Tasavallan presidentti voi purkaa yhdistyksen.

Kaikki olisi silloin lähes klassisen selkeää, jos ei muuta :)

lauantai 18. tammikuuta 2014

Lehdistö

Eilen suomalainen lehdistö potkaisi Yleisradion johdolla kuin yksissä tuumin käyntiin Alexander Stubbin ja Kokoomuksen vaalikampanjan. Toivottavasti on jo osoitettu toimittajat seuraamaan sitä tiivisti, että yksikään tapahtuma sen tiimoilta ei jäisi raportoimatta.

Aamulehdellä oli kuitenkin aika perehtyä myös perussuomalaisten päättäjien näkemyksiin.

Kohuttu päättäjä

Aamulehdelle on kunniaksi, että sen lukijat ovat kirjoittaneet kommentteihin varsinaiset faktat, joita journalistisessa uutisessa on tietysti maassamme mahdotonta ottaa huomioon.

Vielä, kun ottaa huomioon sen, että Yleisradio uutisoi evankelisluterilaisen kirkon arkkipiispa Kari Mäkisen toimittavan liturgina katolisen messun Roomassa, niin voi sanoa, että uutispäivä oli perinteisen median kannalta kuvaava. Valitettavasti.

Ehdotankin, että seuraavassa, median tilaa ja tulevia valtionapuja pohtivassa seminaarissa koko joukko hiljentyisi meditoimaan seuraavaa:

Urjalan taikayö.

torstai 16. tammikuuta 2014

Kulttuuripolitiikkaa


Ranskalaiset voivat varsinkin tekniikan ja kaupan aloilla olla ärsyttäviä tolloja, mutta jotain heidänkin täytyy tehdä oikein ja ilmeisesti sitä on ainakin kulttuuripolitiikka.

Vive la culture!

Itse en tiedä siitä tuon enempää kuin mitä tuossa jutussa kerrotaan, mutta noita periaatteita kyllä kannattaisi soveltaa Suomessakin. Siis soveltaa, sillä tottakai Suomi monin tavoin poikkeaa Ranskasta - ja jos rehellisiä ollaan, niin ei ihan aina kyllä edukseen. Jonkun ranskaa osaavan perussuomalaisen pitäisikin käydä asiaa läpi tarkemminkin ja hakea Ranskasta periaatteita ja käytäntöjä perussuomalaisten kulttuuripoliittista ohjelmaa silmällä pitäen.

Toisaalta kaikkialle leviävän angolamerikkalaisuuden vastustaminen olisi Suomessa tietysti automaattisesti henkiseen oppositioon vievä asenne, mutta eiköhän sellaisessa ole jo totuttu olemaan. Joka tapauksessa olisi kiva päästä ainakin niin pitkälle, että esimerkiksi kapakanpitäjältä vaadittaisiin sen verran älyä ja luovuutta, että hän osaisi nimetä kapakkansa suomen-, ruotsin tai saamenkielisellä nimellä. Puhumattakaan nyt valtionyhtiöistä, joiden pseudolatinalaiset nimet ovat häpeällisen huonoja. Olisivat edes oikeaa latinaa, niin voisi päästää ne läpi seulasta, kun suomalaisen kulttuuripolitiikan luuta rupeaa lakaisemaan.



keskiviikko 15. tammikuuta 2014

Tekno

Annoin periksi materialistiselle ahneudelle ja hommasin HP 14 Chromebookin. Kone on mitä mainioin ja vaikka olen mielistynyt 11,6 tuuman kokoon ja keveyteen ei 14 tuumaa tunnu lainkaan suurelta, vaan kone istuu syliin varsin näppärästi nojatuolissa tai sohvalla löhöillessä. Junassa ja bussissa voi olla hankalampaa, mutta olkoon.

Seuratessani miten kone muutamassa hetkessä synkronoi itsensä oman työpöytäni kanssa tuli mieleen, että vaikka ajat ovat ankeat, niin on niissä maallisessakin mielessä jotain innostavan hienoa silti. Sairaalaolojen parantuminen on tullut jo käsiteltyä; lonkka vaihdetaan nykyään käytännössä "käy kyljellesi, odota vähän aikaa ja nouse ylös" - periaatteella, mutta tietotekniikan ja tiedonvälityksen kehitys - joka tietysti on vaikuttanut myös sairaalaoloihin - on ollut ehkä vieläkin huimempaa. Jos lapsena on tullut toivottua, että saisi elää mullistavia ja jänniä aikoja, jotka jäävät historiaan, niin se toive on ainakin toteutunut. Vaikka elellessä sitä ei tietenkään edes huomaa.

Kuitenkin: keskikoulussa matematiikan opettaja, joka oli kunnioittaen pelätty vanhanaikainen rouvasihminen, kuului teknologian vastustamisyhdistykseen ja silloiset, nykyisin ajateltuna alkeelliset, laskukoneet olivat ehdottomasti kiellettyjä. Laskutikun käyttö opeteltiin tunnollisesti, mutta sekin tuntui vähän luovuttamiselta. Merillä ollessa pystyi soittamaan Suomeen, jos etsi satamassa puhelinkopin, soitti keskukseen ja pyysi yhdistämään. Toki myös laivojen radioasemien kautta oli mahdollista soittaa, mutta niin tärkeää asiaa ei ollutkaan. Nykyisin internet toimii laivoilla kuulemma siinä missä maissakin. Pönttömacin ainoa linkki ulkomaailmaan oli disketti, jonka avulla tietoja pystyi siirtämään koneesta toiseen. Ei ollut edes värikuvia, eikä varsinkaan voinut niin sanotusti livenä katsella NFL:n välieriä keskellä talviöisin niin tunnelmallista suomalaismetsää.

Tietenkin kaikki oli teoriassa valmista jo silloin, kun me synnyimme. Varsinaisia perusteellisia tieteellisiä läpimurtoja ei niin paljon ole tapahtunut, vaan kehitys on ollut huimempaa työn, tuotannon ja tekniikan puolella. Tietämättä asiasta enempää väittäisin, että näin on ollut ihan kovien tieteiden, kuten fysiikan, puolella myös. Mistä päästäänkin siihen, että kaikesta huolimatta ei ole mitään syytä luopua "ennen oli kaikki paremmin" - ajattelusta ;). Nykyaikaisen tietotekniikan käyttö on äärimmäisen helppoa. Se sujuu mummolta siinä missä nörtiltäkin. Varsinaiseen ohjelmointiin taas antaa edelleenkin parhaan perustan jonkinlainen vahva ja hyvä matematiikan tai loogisen ajattelun opettaminen. Siksi näin PISA-"katastrofien" aikana olisi järkevää palata reilusti takaisin keskiajalle ja ottaa käyttöön Triviumiin pohjautuva koulutusmetelmä peruskouluissa ja jatkaa siitä laajentaen lukioissa ja ammattikouluissa. Se rakentaisi myös parhaan pohjan jatko-opinnoille yliopistoissa tai teknisissä korkeakouluissa.

Perusasiat nimittäin ovat äärimmäisen tärkeitä, sillä paras puoli NFL:n välierien näkymisellä suomalaismetsissä on ehdottomasti se, että niitä ei ole mikään pakko katsoa.

lauantai 11. tammikuuta 2014

Prattilaiset II


Palaan vielä aiheeseen hetkeksi, koska mielestäni jesuiittojen lähetysvaltio Etelä-Amerikassa ansaitsee hieman huomiota. Musiikilla oli siellä suuri rooli ja siellä pystyttiin rakentamaan muun muassa hienoja urkuja. Muutenkin käsityötaito oli korkeatasoista ja tuotteet kilpailivat laadussa eurooppalaisten kanssa ollen jopa parempia. Tämä on vähintäänkin osatodiste sen puolesta, että amerikkoihin olisi voinut kehittyä taloudellisesti ja teknologisesti edistynyt kulttuuri ilman eurooppalaisten kovan linjan kolonisaatiotakin.

No se mikä on tapahtunut on tapahtunut ja lienee hyvä niin. Prattilaiset, joita ideologisesti puhtaimmillaan Suomessa nykyään siis edustavat Anderson, Koivulaakso ja Brunila, tulivat paikalle oman harhaisen, hierarkiseen luokkajakoon perustuvan ihmiskuvansa kanssa ja tuhosivat lähetysvaltion tehden alueista globaaleja Euroopasta ohjattuja masstuotantoalueita. Siinä meni musiikkikin. Nykyään sitten rämpytetään tukka, jos sellainen on, sekaisin kitaraa ja lapsetkin hoilaavat ruokottomia viisuja. Ei hyvä, mutta tästä maailman on vain ponnisteltava eteenpäin.