Paljon enemmän kuin kapinallisten punkkien peruskoulukiertueen pyyhkäistyä aikoinaan rajuilman lailla läpi Karhulan.
Usko Kristukseen ei ole idea tai ideologia missään tapauksessa. Se on ensisijaisesti uskoa historiassa tapahtuneeseen. Noilla on suuri ero. Muusta en tohdi sanoa, sillä joitain oppimiaan asioita pitää sulatella.
Kampin edusta on surkean sotkuinen ja roskainen maanantai-iltaisin, eli varmasti siis joka ainoa ilta. Nuoret pukeutuvat ja käyttäytyvät kuin eivät olisi suomalaisia, vaan vähäpäisiä angloja. Kampin Anttilassa myytiin Edgar Allan Poen koottuja kertomuksia Jaana Kaparin suomentamana ja hienolla esipuheella varustettuna kympillä. Kannattaisi maksaa enemmänkin sillä nimensä mukaisesti se sisältää kaikki Poen kertomukset. Suomennokset vaikuttavat olevan vähintäänkin hyviä. Muutenkin hyvin tyylikäs kirja. Edgar Allan Poe oli yhä harvinaisemmaksi käyvä poikkeusihminen: viisas anglo. Jotain hyvää Kampin surkeassa kauppakolossissakin siis sen lisäksi, että sen onnettoman ankeasta parkkihallista lähtee linja-autoja Kymiin. Senaatintori ja Kaivopuisto ovat huomattavasti kauniimpia paikkoja ainakin silloin, kun niitä ei kansoiteta jollain hölmöillä kansanjuhlilla.
10 kommenttia:
Usko Kristukseen ei ole idea tai ideologia missään tapauksessa.
No entä Islam, hindulaisuus ja buddhalaisuus (enkä nyt siis viittaa islamismiin)?
Hindulaisuudesta en tiedä. Buddhalaisuus on sympaattista, koska ensimmäisessä elämässä, jossa Gautaman vaeltava sielu tapasi aikansa buddhan, hän päätti ruveta tavoittelemaan buddhuutta maatessaan loassa. Näinhän käy kaikille ;)
Muhammed historiallisesti soti ja valloitti muiden maita ja oli imperialisti parhaasta päästä. Sellainen ei vaadi oikein uskoa vaan joukkopsykoosia.
Eli hindulaisuudesta en tiedä vastatakseni, buddhalaisuus on uskonto, Islam on ideologia? ;)
Itse pidän kovasti buddhalaisuudesta. Toisin kuin Jeesus, Siddharta Gautama ei koskaan väittänytolevansa yliluonnollinen olento. Vaan ihminen. Uskonto, jossa ihminen on keskiössä jumalan sijaan, ei voi olla kovin paha.
No kristinuskossakin on erittäin oleellista, että Jeesus oli myös täysi ihminen. Buddhalaisuuden jumalattomuutta korostetaan ehkä liikaa. Buddha kuitenkin muisti kaikki elämänsä, vapautui elämästä ( kärsimyksestä ), täydellistyi ja irtosi jälleensyntymisen kehästä eli oli jotain muuta kuin ihminen. Ja tällä ajalla on käsittääkseni vain yksi Buddha vaikka seuraavaa kai odotellaankin.
Mutta jokainen voi valaistua Buddan tavoin omin voimin. Kristus on aina minän ulkopuolella ja taivaaseen pääsee vain alistumalla. En pidä tavasta yhdistyää rakkauden käsitettä alistumiseen. Perisynnin käsite taas on mielestäni epistemologinen sarjakuva. Todellisuus on monisyisempi.
Niin, mutta sillekin valaistumiselle on täydellinen esimerkki ja siihen on yksi tie. Kirkko ei kuulemma väitä olevansa ainoa tie uskoon, vaikka onkin tie.
Toisaalta alistuminen on vähän väärä sana. Tätä täytyy sulatella ja lukea opettajan selailemat kirjat. Hän puhui paremmin italiaa, kuin suomea ja oma italiani on harvinaisen lyhyt: olen joskus kuullut hullujen huutavan "Forza HJK" :) Joka tapauksessa hän selitti aika vakuuttavasti kuinka kuolema on ihmisten välillä, ei jossain muualla. Tämän tajuamisen ei pitäisi johtaa alistumiseen vaan paremminkin ymmärryksen lisääntymiseen ja vapauteen. Mutta kuten todettu tässä ei vielä olla edes noviiseja ;)
Mitä uskonsuuntausta tarkalleen otaten seuraat? Siis ilmeisesti kuitenkin katolisen kirkon sisällä. Mainitsemasi tapa määritellä tietämisen, kuoleman ja vapaan tahdon välistä suhdetta kuulostaa erehdyttävästi osrtodoksilaisuudelta.
No jos nyt proosallisia ja ytimekkäitä halutaan olla, niin kävin katolisen kirkon informaatiokurssilla.
Nuoret pukeutuvat ja käyttäytyvät kuin eivät olisi suomalaisia, vaan vähäpäisiä angloja.
Saakohan noin sanoa ? :)
Saakohan noin sanoa ? :)
Kyllä minä vissiin saan. Lähetin tekstit aikanaan valtionsyyttäjälle ennakkosensuuria varten, mutta edes mitään opastusta ei tullut, joten katson olevani vapautettu vastuusta ;)
Lähetä kommentti