torstai 1. huhtikuuta 2010

Aamukahvi TV.

Katolisessa kirkossa Kristus tulee eläväksi jokaisessa, vaikka kuinka vaatimattomassa, messussa. Ei ole mitään tarvetta näytellä, että hän elää.

10 kommenttia:

Kari Rydman kirjoitti...

Sikäli kun tiedän, katolinen messu pyritään pitämään riippumatta siitä tuleeko seurakuntaa paikalle. Meillä tiettävästi ylesön puuttuessa jlanpalvelustakaan ei pidetä.

Tiedemies kirjoitti...

Aprillia!! :)

IDA kirjoitti...

Sikäli kun tiedän, katolinen messu pyritään pitämään riippumatta siitä tuleeko seurakuntaa paikalle. Meillä tiettävästi ylesön puuttuessa jlanpalvelustakaan ei pidetä.

Näin olen itsekin käsittänyt. Ainakin Kouvolassa pappi myös reippaasti moittii seurakuntalaisia, siitä, että nämä eivät viitsi arkisin käydä kirkossa. Mikä minusta on ok.

On hieman pakko kunnioittaa tyyppiä, joka ilman palkkaa hoitaa Kouvola, Kotka, Hamina, Lahti, Lappeenranta, Imatra alueen pitäen vähintään yhden messun kuukaudessa kussakin ja sen lisäksi jatkuvat messut Kouvolan kirkossa.

Tiedemies:

Ei oo, vaan totta :)

Anonyymi kirjoitti...
Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.
IDA kirjoitti...

En nyt hyväksy yhtään anonyymia kommenttia. Mikäli tuntee suurta tarvetta esittää jonkin vitsin, niin sen voi tehdä nimellä tai nimimerkillä.

Sarsila kirjoitti...

Salve, Ida, optime frater in Christo cum universo populo congregato! En valitettavasti osaa vieläkään latoa nettiin kreikan kirjasimia. Toivotan kuitenkin puhtaalla suomella hyvää pääsinpäivän aikaa. Mitä mieltä olet Kölnin katedraalin (väitetystä / ilmeisestä) pyhyydestä? Oletko itse käynyt paikan päällä? Entä te, hyvät Idan lukijat? En suinkaan tarkoita nettivierailuja. Juhani

Anonyymi kirjoitti...

Sama, "katolinen" uskonkokemus toteutuu käsitykseni mukaan myös ortodoksisessa kirkossa, mutta voisin kuvitella, että rajanylitys johonkin Sortavalaan tekee tässä suhteessa hyvää.

IDA kirjoitti...

"Mitä mieltä olet Kölnin katedraalin (väitetystä / ilmeisestä) pyhyydestä? Oletko itse käynyt paikan päällä?"

Kai se on yhtä pyhä, kuin mikä tahansa muukin kirkko. Tosin monia hienompi ja vaikuttavampi ilmeisesti.

Itse en ole koskaan käynyt. Se on niin syvällä sisämaassa. Pohjois-Saksassa on tullut vietettyä hyvinkin protestanttista elämää, jonka yksityiskohdista ei paljoa kyllä kannata elämöidä.

Sarsila kirjoitti...

Tutustupa, hyvä Ida, myös katoliseen olemuspuoleen, jos / kun mahdollista. - Luulen, että tuttavasi / lukijasi torjuvat jyrkästi "katolisen" sentimentalismin, so to speak, mutta hyväksyvät, suurelta osin, Lutherin "rationalismin".

IDA kirjoitti...

"Tutustupa, hyvä Ida, myös katoliseen olemuspuoleen, jos / kun mahdollista. - Luulen, että tuttavasi / lukijasi torjuvat jyrkästi "katolisen" sentimentalismin, so to speak, mutta hyväksyvät, suurelta osin, Lutherin "rationalismin"."

Noviiseja vasta ollaan tässä :) Tutustun mielenkiinnolla kaikkeen mikä vastaan tulee.

Itse olen aina erotellut tunteen ja tunteellisuuden ja pitänyt jälkimmäistä hieman etovana makeiluna. Itse ainakin ihan katekismusten tasolla ajatellen näen katolilaisuuden huomattavasti rationaalisempana, kuin luterilaisuuden. Ainakin he uskaltavat selittää vaikeitakin kysymyksiä niin asiallisesti kuin mahdollista eikä puhe kuulosta lässytykseltä, jossa keskeinen huomio on vastaanottajan tunteissa.

Tuttavat - ja varmaan lukijatkaan - eivät tosissaan ymmärrä, mutta enpä viitsi suuremmin selitelläkään. Ei ole kukaan vielä lyönyt ;)