Olen tietysti sitä mieltä, että on olemassa objektiivinen todellisuus. Toisaalta ei ole olemassa objektiivista, ihmisten välistä kommunikaatiota, koska jokaisella persoonalla on näkökulmansa todellisuuteen. Samaan tapaan, kuin kukaan ei voi nähdä Jumalaa kasvoista kasvoihin ja sillä tavoin tuntea häntä, asiat ovat myös tieteessä. On aika turha vedota kvanttimekaniikkaan, jos ei siitä mitään tiedä, mutta voi luottaa ja uskoa siihen, että tiede on pohjimmiltaan reilu järjestelmä, jonka piirissä pyritään kuvaamaan todellisuutta niin tarkasti kuin se on mahdollista. On siis olemassa objektiivinen todellisuus, mutta emme tiedä siitä kaikkea ja saattaa jopa olla, että tiedämme vasta vähän alusta.
Tämä on oikeastaan niin triviaalia, että olen aina ihmetellyt, kun olen törmännyt kiistoihin objektiivisen todellisuuden olemassaolosta. Nyt kuitenkin huomasin, lueskellessani USA:n tulevista vaaleista, että Ayn Randin, jota itse olen pitänyt kirjailijana, joka vastusti kollektivismia, mikä on sekä oikein, että järkevää, ja jonka teoksia en ole jaksanut lukea, ympärille on oikeasti kehittynyt jonkinlainen filosofia, jota kutsutaan objektivismiksi. Pinnallisella tutustumisella se ei vaikuta kovin järkevältä ja mikäli objektiivisella todellisuudella tarkoitetaan tuollaisella filosofialla selvitettävää asiaa, niin sitä ei tietenkään ole.
Lueskellessani törmäsin joka tapauksessa Murray N. Rothbardin kirjoittamaan yksinäytöksiseen näytelmään
Mozart was a Red
joka on hauska, joten ei tämäkään tutustuminen hukkaan mennyt. Lukeminen kannattaa aina. En tiedä joutuiko Rothbard elämänsä viimeisinä vuosina verkkokeskustelujen pauloihin, mutta toivotaan nyt, että hän armeliaasti säästyi siltä kohtalolta. Kovaa ollut jo tuo vanhojen hyvien aikojen objektivismikin.
7 kommenttia:
Jos asiat ratkaistaan teknokraattisesti mitattavien suureiden mukaan, jäljelle ei jää asioita, joista voitaisiin päättää perusteilla "oikea" tai "väärä".
Olit muuten päässyt uuteen Kanava-lehteen (5/2012). Milla Hannula analysoi mm. Hommaforumin kirjoitusten perusteella suomalaista maahanmuuttokritiikkiä ja toteaa:
"Jotkut arvokonservatiivit korostavat uskoaan ja kritisoivat luterilaista kirkkoa "ajan hengessä" elämisestä, kuten naispappeusuudistuksista ja kirkon opin unohtamisesta. Moni on löytänyt itselleen sopivamman vaihtoehdon, Katolisen kirkon. Hommaforumilla arvokonservatiivit ovat arvostelleet moderaattoreita, jotka ovat useinkin estäneet abortti- ja uskontokeskustelujen radikaalimpien mielipiteiden esittämisen."
Ei asioita voi ratkaista teknokraattisesti mitattavien suureiden mukaan.
Täysin vieraalta kyllä kuulostaa tuo Millan analyysi.
Koska taidan olla ainakin noista hommapiireistä ainoa, joka on liittynyt katoliseen kirkkoon, niin minuahan tuon tosiaan täytyy kai tarkoittaa. Arvokonservatismilla ei kuitenkaan ollut mitään tekemistä asian kanssa, enkä ole luterilaistakaan kirkkoa noista asioista kritisoinut. Uskon korostamista on kai se, että on sitä avoimesti, joten olkoon.
Kymiin ei saa kanavaa kuin tilaamalla, joten lukematta jää.
Katolinen kirkko vaihtoehtona näyttää kiinnostavan ihmisiä enemmän kuin aiemmin. Näin itse olen havainnut. Mitä mieltä te?
Kirkkoon liittymisen määristä ja hommalaisuudesta en tiedä. Käsittääkseni Hommaan kuuluu tuhansia ihmisiä. Itse kuulun luterilaiseen kirkkoon, mutta käytän uskontoja valintatalo-periaatteella ja yksi vaihtoehto lisää on vain plussaa.
Luterilaista kirkkoa on arvosteltu Hommassa tuuliviirimäisyydestä ja sopeutumisesta. Mutta kaikki arvostelijat eivät varmasti ole liittyneet vaihtoehtokirkkoon...
Mutta älä ota itseesi, äläkä Tonttu yllytä Markkua itseensä ottaamaan.
Jos haluaa nähdä yleistykset vain oman itsensä kautta, niin ei varmasti näe itseään kuvassa (tuskin kaikki somalitkaan näkevät... jne.., ja yleistämisestä niin helposti loukkaannutaan, niinkuin oikeudenkäynneistäkin tiedetään) Yleistämisen ongelmallisuuteen myös Kanavassa viittaan.
Tai voihan olla, että olen täysin väärässä. Vasta-analyysejä odotellessa.
-Milla
No jos joku valitsee kirkon yhteiskunnallisten näkemystensä perusteella, niin väittäisin sen olevan väärä tapa valita. Eikä katolista kirkkoa voi nähdä vain luterilaisen kirkon vastapoolina tai vaihtoehtona. Kyse on jostain ihan muusta, varsinkin jos asioita pyritään tarkastelemaan kristinuskon sisältä.
Hommalla toki arvostellaan luterilaista kirkkoa, mutta en mää vaan ;)
Milla kyselee vasta-analyyseja.
Humamu-politiikan arvostelussa yksi nurkkapaalu liittyy islamin arvosteluun. Harva arvostelija kuitenkaan haluaa konservatiivisempaa luterilaista kirkkoa. Evlut-kirkossa ärsyttää eniten se, että se myötäilee arvoliberalismia, joka on humamu-aatteen opillinen ydin ja samaan aikaan evlutin pahin vastustaja. Tilanne on ulkopuolisen silmissä pähkähullu - ja kaiken kukkuraksi Espoon piispa Heikka kirjoittaa SK:ssä, että Muslimiveljeskunta on maltillinen liike.
Pidän vahvasti liioiteltuna sellaista tulkintaa, että humamu-kriitikot nojaisivat kirkkoon ja uskoisivat moderniin ristiretkeen, ja että sen takia porukkaa eroaisi evlutista ja liittyisi katolisiin tai muihin. Eikä Idakaan ilmeisesti sen takia liittynyt katolisiin, että pitäisi heitä humamu-opin suhteen tiukempina.
Evlut on kääntynyt muun virkakunnan puolelle tavallista kansaa vastaan. Humamu-kriitikot ehkä odottavat, että kirkko oman etunsa tähden ymmärtäisi liittyä arvoliberalistien arvostelijoihin. Mutta eihän katolinen kirkko siinä suhteessa sen enempää nykymenoa arvostele.
Hitlerin pöytäpuheissa esittämä väite on kaikessa nihilistisyydessään paljastava (löytyy googlettamalla pdf-tiedostona):
Kirkkojen hyväntekeväisyys on kiellettävä, koska se kilpailee valtion kanssa. Hitlerin mukaan papistosta on tehtävä valtion virkamiehiä. Hänen mukaansa papit pettävät Jumalansa turvatakseen oman kurjan tulevaisuutensa ja rahapalkkansa.
Varsinkin 14.10.1941 keskustelu Himmlerin kanssa on aika valaiseva. Jos tuolloin ihmiset vielä hakivat turvaa (katolisesta) kirkosta vallitsevaa ideologiaa vastaan, niin sama ei ole tällä hetkellä käynnissä. Kirkon siis toivottaisiin pitävän kansan puolta, mutta kirkon rooli kokonaisuudessaan nähdään mitättömänä nykymenon pysäyttäjänä.
"Eikä katolista kirkkoa voi nähdä vain luterilaisen kirkon vastapoolina tai vaihtoehtona. Kyse on jostain ihan muusta, varsinkin jos asioita pyritään tarkastelemaan kristinuskon sisältä."
En tiedä, en ole asiaa tutkinut. Minkä Kanavassa toteankin.
Artikkeleihin ja kirkkohin pätee kuitenkin yksi yhdistävä asia: kannattaa perehtyä ennenkuin liittyy tai edes arvostelee.
-Milla
Arvioin vain tuota sitaattia. Jos saan Kanavan käsiini, niin luen koko jutun.
Lähetä kommentti