sunnuntai 8. heinäkuuta 2007

Turha kiire pois

Minulla oli aikanaan sellainen kuningasidea, että buddhalaisuus muuttuu etelästä pohjoiseen hyvin samalla tavalla kuin kristinusko. Joku zeniläisyys on jotenkin selkeämpää, asiallisempaa ja tyylikkäämpää vähän samaan tapaan kuin luterilaisuus tai kalvinistisuus on verrattuna katolilaisuuteen. Buddhalaisuudesta on kuitenkin vaikea löytää mitään asiallisia kirjoja, joissa historialliset tosiasiat olisi erotettu puhtaista taruista ja kertomuksista, joten asian tarkempi tutkailu jäi. Ehkä niin on hyväkin, eikä asia toisaalta minulle mitenkään kuulukaan.

Buddhan elämänkerta on kuitenkin vakuuttava. Tai siis luettelo tulevan Gautaman elämistä 24 neljän menneisyyden Buddhan aikana. Se alkaa 4 rajatonta aikaa ja 100 000 aionia sitten. Gautama oli silloin Sumedha, brahmaani josta tuli askeetti, menneisyyden Buddha, jonka hän tapasi oli Dipamkara ja Boddhisavatan teot, joita hän teki on erittäin kauniisti tiivistetty toteamukseen: "Päättää tavoitella buddhuutta maatessaan loassa."

Tuon pitemmällä en sitten jaksanut lukeakaan, koska on ilmeisen selvää, että tässä ei voi olla minnekään kiire. Maailman kuitenkin maatessa näin, voi huoleta heittää ilmaan mietelauseen, että kaikki mikä tieteessä on todella todellista ja merkittävää manifestoituu ennemmin tai myöhemmin esineinä.

2 kommenttia:

Kekke kirjoitti...

"jotenkin selkeämpää, asiallisempaa ja tyylikkäämpää vähän samaan tapaan kuin luterilaisuus tai kalvinistisuus on verrattuna katolilaisuuteen."

Tyylikkyys on lähinnä minusta mekaanista ja korutonta, niin modernia että on jo onttoa ja antaa vapaat kädet sekulaarille riekkumiselle. Ortodokseilla ja katolisilla on suitsukkeita ja mieskuoroja, mystiikkaa Bysantin ja Rooman alkuhämäristä. Uskonnon harjoitus tuntuu todellisemmalta. Tosin kulttuurin ja uskonnon itsepuolustus ei katolisiltakaan onnistu jos ei se "pimp my Bible" - pullamössöporukaltakaan liioin onnistu (MOT: http://www.brusselsjournal.com/node/1053), aika ehkä näyttää miten se tapahtuu itäblokin ortodokseilta. Nim. Kirkosta eronnut agnostikko luterilainen.

IDA kirjoitti...

Ortodoksisuus onkin muuten säilynyt ilmeisesti yhtä sekavana ja alkuperäisenä etelästä pohjoiseen.