I
Meemiplekseistä puhuminen ei ole ilmiöiden rationaalista jäsentämistä, vaan ilmiöiden sekoittamista käsitteillä, joilla ei ole vastinetta todellisuudessa. Ehkä aitoa, mutta samalla väärää, uskoa, ei muuta.
Mikäli olisin kiinnostunut kiinalaisesta filosofiasta, kuulisin mielelläni miten joku itsekseen naurava, kunnioitettu vanhus määrittelisi meemiteorian. Todennäköisesti hän piirtäisi hyvin yksinkertaisen pelikirjan.
Kun ateisti pitää uskontoa meeminä (sekoittaen senkin vielä virukseksi ), selviää heti, että kyseessä on oman uskonsa uskonsoturi.
II
"kansa pitää jumalia totena, viisaat epätotena ja hallitsijat hyödyllisinä"
"Vesikauhuisia koiria kalautetaan kalloon, villiintynyt härkä teurastetaan; sairaalle lampaalle pistetään puukko kurkkuun ennen kuin se tartuttaa koko lauman. Niin hukutetaan lapsetkin, jos ne ovat heikkoja tai epänormaaleita. Vihasta ei ole kysymys; järki erottaa mikä on haitallista, mikä tervettä"
Seneca, tuo valistuksen varhainen majakka
III
Vaikka kristinusko ei olisi totta, mitä se tietenkin on, niin silti se aivan puhtaan historiallisesti ottaen olisi suurin Eurooppaa koskaan kohdannut siunaus.
12 kommenttia:
Viisaita sanoja Senecalta, ihan tässä herkistyy!
Arvasin tuon jo silloin, kun heitin Seneca-kortin :)
Seneca ilmeisesti oli Adolf Hitlerin suuri inspiraattori?
"Seneca ilmeisesti oli Adolf Hitlerin suuri inspiraattori?"
Oli siinä jotain Voltairea ja muuta sellaista älyllistä keikaria välittäjinä ;)
Siinäpä se. David Szondy voisi sanoa jotain myrkyllistä eugeniikasta.
"kansa pitää jumalia totena, viisaat epätotena ja hallitsijat hyödyllisinä"
"Vesikauhuisia koiria kalautetaan kalloon, villiintynyt härkä teurastetaan; sairaalle lampaalle pistetään puukko kurkkuun ennen kuin se tartuttaa koko lauman. Niin hukutetaan lapsetkin, jos ne ovat heikkoja tai epänormaaleita. Vihasta ei ole kysymys; järki erottaa mikä on haitallista, mikä tervettä"
Vastaa muuten länsimaista nykymeininkiä, paitsi että jumalia ei enää kansa pidä totena eikä hallitsijat hyödyllisinä. Heikkoja ja epänormaaleja lapsia ei myöskään hukuteta, vaan heidät surmataan jo ennen syntymää.
Meemi on vain nimitys sille, että joku puhuu näennäisesti samasta asiasta kuin toinen.
TM:
"Meemi on vain nimitys sille, että joku puhuu näennäisesti samasta asiasta kuin toinen."
Jep. Hyväksyn tuon. En vain ole toipunut teoriasta meemeistä geenien kaltaisina "kopioitujina", joka on jotain uskomatonta.
Vastaa muuten länsimaista nykymeininkiä, paitsi että jumalia ei enää kansa pidä totena eikä hallitsijat hyödyllisinä. Heikkoja ja epänormaaleja lapsia ei myöskään hukuteta, vaan heidät surmataan jo ennen syntymää.
Itse asiassa kopioin tuon Senecan lauselman Matti Pulkkisen kirjasta Romaanihenkilön kuolema, jossa hän referoi Lloyd de Mausen kirjaa History of Childhood ja viittasi myöhemmin juuri aborttiin elävän yksilön tappamisena. Juttu tosin nivoutuu sen aikaiseen kommari(moku)politiikaan jne...jos kuitenkin lähdettäisiin siitä, että sikiö on tunteva, tahtova ja ajattelevakin yksilö - mille kirjassa esitetään perusteita - niin modernia aikaa voisi kuvata myös niin, että heikoimpien tappaminen on luovuttamaton ihmisoikeus, kunhan se tehdään kliinisen siististi.
En vain ole toipunut teoriasta meemeistä geenien kaltaisina "kopioitujina", joka on jotain uskomatonta.
Ihmiset kertovat toisilleen juttuja ja ihmiset toistavat niitä eteenpäin. Jutut ovat kopioitujia ihan tässä yksinkertaisessa mielessä. Ja koska ihmiset muuttelevat niitä juttuja ja liimailevat niitä toisiinsa, prosessissa on jotain, joka muistuttaa eliöiden evoluutiota.
Se on tietysti vain analogia, mutta prosessi on abstraktilla tasolla vähän samanlainen. Mitään erillistä - tai kovin syvällistä - "teoriaa" tästä on kokolailla turha etsiä.
Osa jutuista tulee toistetuksia useammin kuin muut. Kaupunkitarinat, luomiskertomukset jne. Ja koska ihmisillä on erilaisia tapoja reagoida ja kokea tarvetta kertoa näitä juttuja eteenpän, niin osa jutuista "menestyy" paremmin, so. tulee kerrotuksi eteenpäin ja muistetaan useammin.
TM:
Juuri tuollainen selitys on minusta ok. En vain pidä sitä minään "tieteellisenä" kulttuurievoluution selityksensä.
Oman käsitykseni mukaan kulttuurievoluution selityksen pitäisi ankkuroitua biologiseen evoluutioon paljon "syvällisemmin". Meemiteorian ongelma on, että se luo aika löysästi biologiasta riippumattoman ideatason ( meemi itsenäisenä kopioitujana ) ja on siten tavallaan uskonto itsessään.
hmm, uskominen henkiin ja satuihin on vapaaehtoista harhaa, mutta tosissaan niihin uskominen on myös mielenterveysongelma, eli mielen sairaus. Siinä annetaan oma rationaalinen mieli jonkin harhaisen jumal-olennon alamaiseksi ja ruvetaan harrastamaan palvontaa, mitä ei olla edes tehty omien vanhempien edessä, ketkä ovat maallisen henkisyyden lähimmät edustajat. Jonkin näkymättömän henkiolennon palvonta ja sen uskominen todeksi, on jotain todella harhaista, ja odottelen aikaa, milloin tuo asia voidaan julkisesti tuoda esille. Eli uskovainen hullu on vain alalaji muille "hulluille" jos näin karrikoiden todetaan. Olisi syytä lisätä tuo muoto sinne diagnoosilistaan.
Lähetä kommentti