Yleensä sitä ottaa asiat annettuina. Sitä ne eivät kuitenkaan ole.
Muistan kun kerran - luen yleensä kaiken mitä käteen sattuu tai silmien eteen tulee - avasin laivanrakennukseen liittyvän väitöskirjan. Ensin olin hieman huvittunut, että tässähän puhutaan vain hienosti potkuriakselista, joka pyörii tuolla koneen alla kuin ei mitään. Kampiakselit sitä pyörittävät ja kyllähän noita nykyiset metalipajat tekevät vasemmalla kädellä, vaikka ne massiivisia ovatkin. Itse asiassa, jos rehellisiä ollaan, en tuolloin muuta oivaltanutkaan. En myöskään vaivautunut, tai pystynyt tutustumaan kirjan monimutkaisiin laskelmiin.
Erinäisten tapahtumien jälkeen tuo kirja kuitenkin palautui mieleeni. Oivalsin silloin kuinka suurta työtä, suurta ajattelua ja erilaisten ponnistusten historiaa se vaatii, että se potkuriakseli oikeasti pyöri siellä konehuoneen pohjalla. Tai ainakin luulen oivaltaneeni, sillä vielä ei ole aavistustakaan mitä tuolla oivalluksella tekisi.
1 kommentti:
Hmm. Tuo kaikki on kasautunutta tietoa. Kollektiivista :-). Ei ehkä sillä KERRALLA mitään suurta kuningasideaa, ajattelua tai työtä ja ponnistusta niinkään, vaan kukin kehittäjä on lisännyt ominaisuuksia. Varasti lainasi ja paranteli. Jotku keksi aikoja sitten propelin/ruuvin, Watt höyrykoneen, joku kampiakselin, joku keksi idean laakeriin jonka läpi koneen työ vesialuksessa voitiin johtaa akselilla propelille.
Lähetä kommentti