tiistai 2. joulukuuta 2008

Öööö...

Nämä Suomen Antifasistisen Komitean puuhapetet ovatkin ilmeisesti aivan tosissaan. Luulin ihan oikeasti, että kyseessä on törkeä pilanteko. Siis törkeää siinä mielessä, että siinä oli käytetty tuota Molaria ja sen perhettä pilan välineenä, mutta muuten vain huvittavaa. Ilmeisesti näin ei kuitenkaan ole, ellei tuo Johan Beckman ole todellinen narri, joka pyörittää omaa uskomatonta sirkustaan puhtaasti viihdemielessä.

Koska sekä fasistien, että antifasistien päävastustaja on kansallismielisyys on taas aika vähän valaista kansallismielisyyden keskeisiä ideoita. Yksin niistä on tietenkin se, että valta kuuluu kansalle ja valta kumpuaa kansasta. Sekä fasistit, että antifasistit vastustavat tätä ajatusta ja siksi he edustavatkin aina sortoa ja pakkovaltaa. He haluavat vallan pois ihmisiltä ja he haluavat hallita ihmisiä.

Suomen Antifasistisen Komitean kohdalla se tuskin tulee merkitsemään muuta, kuin viihteellistä kolmannen luokan psykoanalysointia, mutta on hyvä muistaa, että tuo halu ihmisten hallitsemiseen ja sortamiseen tuonkin projektin taustalla on.

Käytännössä touhu vaikuttaa olevan sitä, että ollaan pienen Venäjän puolella sitä piirittäviä suuria Viron ja Marin tasavaltoja vastaan. Joukkoon kuitenkin mahtuu myös oikeasti älykästä väkeä. Sven Laakson mukaan Fasistit ovat aina itsemurhaajia, jotka haluavat tehdä tempun näyttävästi ja siksi ottavat kansan mukaan kuolemanhyppyynsä. Tästä on helppo johtaa antifasistin määritelmä, joka on paitsi täydellinen myös todellinen: Antifasistit ovat aina vierasta palvelevia murhaajia, jotka haluavat tehdä tempun turvallisesti ja siksi yrittävät ottaa kansan mukaan kuolemantuomioidensa kohteeksi.

13 kommenttia:

Kullervo Kalervonpoika kirjoitti...

Miten sattuikin. Kävin lukemassa tuon huumoriblogin kommenttiosiota. Siellä pyydettiin vahvistamaan mahdollinen vesti merkkijonolla.

Jostain syystä tuo jono oli hetki sitten "redlies"

:D

Anonyymi kirjoitti...

Siis virolaiset eritoten ja baltit aika yleisesti ovat sietämättömiä ruikuttajia. Heitä kun on kohdeltu huonosti, niin hepä kohtelevat muita huonosti.

Ihmisinä koko virolaiskansa on kuin sarjakuvasankari Ahmed Ahne: jos ei varkain tai huoraamalla saada rahaa, niin rosvotaan naapuriyhteiskunta. Jätetään verot maksamatta, työskennellään pimeästi ja ainakin alipalkalla, syödään omia eväitä ja sotketaan paikat. Rötöstelyn oheen jäävänä luppoaikana juodaan tuontikaljaa ja kalastetaan ilman lupia.

Tuntuu, että jopa työtävieroksuva somali generoi tänne yhtä paljon kuin raksatyömaalla yöllä ahkeroiva virolaisveijari. Somalin sossurahat kun sentään tulevat kiertoon Suomessa.

Sitten liitytään EU:hun ja aletaan nostaa länsimaissa kerättyjä veroeuroja oman hyvinvoinnin takaamiseksi ilman, että tehdään mitään korjausliikettä suhteessa omaan köyhälistöön.

Nyt kun maa on taas vaihteeksi konkurssitilassa, ollaan parkumassa muita apuun kuin islantilaiset konsanaan.

Ja aina kun aikaa jää, kiusataan kotiryssiä ja leikitään sivistysvaltiota, vaikka pronssisotilaan siirtely ja sukkanauhaliivit viestivät lähinnä omintakeisesta omanarvontunnosta.

Maa, joka synnyttää Masson kaltaisia sensoreja, ei voi olla läpeensä hyvä.

Miksi maahan, jossa puhutaan rumankuuloista kieltä, pitää suhtautua lähtökohtaisen myönteisesti?

IDA kirjoitti...

Itse siis suhtaudun Viroon ja Mariinkin lähtökohtaisesti myönteisesti ihan tumppiugrihengessä. Lähtökohtaisesti myönteisen ja noiden Beckmanin juttujen väliin jää kyllä toisaalta todella paljon tilaa.

Eesti ei kyllä kuulosta lainkaan rumalta.

Maa, joka synnyttää Masson kaltaisia sensoreja, ei voi olla läpeensä hyvä.

En sanoisi Massoa sensoriksi. Kun noita Beckamanin juttuja nyt taas luki, niin kyselyä ymmärtää kyllä paremmin.

Vasarahammer kirjoitti...

Ymmärrän kyllä, että joku ottaa Bäckmanin ja Hietasen jutut vakavasti. Etenkin virolaiset ovat historiansa takia herkkiä tuollaiselle.

Suomalaistaustaisen on helpompi pitää Bäckmanin juttuja Pahkasikaan kuuluvina. Myös Molarin antifasistit-sivusto näyttää postmodernilta Tiedonantajalta vapputervehdyksineen.

Juha Molari kirjoitti...

Minulla (Juha Molari) ei ole antifasistista sivustoa. Suhtaudun toki myönteisesti jonkun henkilön perustamaan SAFKA:n, mutta tämä sivusto ei ole "minun" eikä minun perustama.

Minun intresseni ei ole taistella jotakin kuviteltua vihollista vastaan tai tehdä huumoria, vaan mielestäni meillä olisi ihan oikea syy olla huolissaan rasistisen kohtalon uhreista keskuudessamme. En pidä myöskään hyvänä, että rasistinen asenne voimistuu. SAFKA:n sivustolla tuosta pahasta asenteesta käytetään klassisia nimiä "fasistinen" ja "apartheid-politiikka".

Marja-Liisa Häyrinen selvitti v. 2000 ulkomaalaisviraston tarpeisiin ulkomaalaisten – erityisesti venäläisten - lasten ja nuorten rasistisia kohtaloita suomalaisissa kouluissa (M-L. Häyrinen, Maahanmuuttajanuori ja suomalainen koulu, Ulkomaalaisvaltuutetun toimiston moniste 1/2000), mutta järkyttävä tulos unohdettiin heti ilmestymisensä jälkeen. Häyrinen totesi yksiselitteisen selvästi sen jonka jokainen venäläisen maahanmuuttajaperheen ystävä tietää karujen tarinoiden perusteellakin: Venäjänkieliset lapset ovat kohdanneet suomalaisissa kouluissa syrjintää. Diskriminointi oli loukannut yksittäisen venäläisen lapsen ihmisoikeuksia epäoikeudenmukaisesti, suvaitsemattomasti vain sillä perusteella, että hän oli saapunut Venäjältä. Minä olen tavannut useita näitä lapsia ja heidän vanhempiaan: kohtalot ovat järkyttäviä, kun muistaa, että uhrit ovat lapsia, nuoria ja yleensä heikompiosaisia maahanmuuttajia.

Suomessa pyöriteltiin päätä ihan oman ymmärtämättömyyden ja sivistymättömyyden tähden, kun EU:n komissio huomautti Suomea v. 2002 kielteisestä Venäjä-uutisoinnista. Venäjän suurlähetystön edustajan lausuntoa ja Venäjän duumassa lokakuussa 2004 käytyä keskustelua Suomen Venäjä-suhteista seurattiin huvittuneena, koska Suomessakaan ei selvästi ymmärretä apartheid- ja rasismi- eetoksen vakavaa vaarallisuutta ja viekkautta.

Vuonna 2004 Gallup International selvitti 50 000 henkilön haastattelussa yli 60 maassa maakuvaa (Voice of the People 2004: The Image of the United States; 11.10.2004). Saimme lukea häpeäksemme, että yli 60 % suomalaisista suhtautui melko tai erittäin kielteisesti Venäjään, vain vajaa 10 % suhtautui myönteisesti. Totisesti tuo yli 60 % näkyy Suomessamme maahanmuuttajien pahoinvointina!

VTT, dosentti Inga Jasinskaja-Lahti oli toteuttamassa tutkimusta ”Venäjän- ja vironkielisten maahanmuuttajien syrjäytyminen ja integraatio Suomessa”. Uudempi saman teeman käsittely syntyi v. 2004: K. Liebkind, S. Mannila, I. Jasinskaja-Lahti, M. Jaakkola, E. Kyntäjä & A. Reuter , Venäläinen, virolainen, suomalainen (Gaudeamus). Venäjän- ja vironkielisistä maahanmuuttajista yli 40% oli kokenut työnhaussa apartheid-politiikkaa Suomessa. Työpaikkakiusaamista oli kokenut yli 25%. Kiusaamista harjoittivat työtoverit. Etninen tausta esti työssä ylenemisen enemmän kuin joka viidennen mielestä. Noin 35% oli kohdannut jokapäiväisessä ympäristössään solvauksia, tönimistä ja muuta arkielämän rasismia. Enemmän kuin joka viides oli kohdannut naapureiden taholta rasismia. Noin 20% oli kohdannut asunnon hankinnassa rasismia: vuokralaisen valinnassa etninen tausta häiritsi, pankista oli myös vaikea saada lainaa. Tällaisten vakavien tutkimustietojen jälkeen ei voi vähätellä ongelmalla.

Sosiaalipsykologi Inga Jasinskaja-Lahti ja psykologi Riku Perhoniemi selvittivät v. 2006 ilmestyneessä tutkimuksessaan Maahanmuuttajien kotoutuminen pääkaupunkiseudulla (2006) immigranttien kokemuksia. Integroitumisen vaatimusten ja apartheid-politiikan sukulaisuus näkyy mainitun tutkimuksen uutisoinnissa Helsingin Sanomissa. Riku Perhoniemi on itse arvostellut tuota uutisointia Hesaria vastaan allekirjoittaneen haastattelussa, joka on myös julkaistu v. 2006 (Venäjän kauppatie 6/2006). Hän moitti sitä, että Hesarissa (ja siinä ohessa muutamissa muissa sanomalehdissä) annettiin ymmärtää, että venäläisten kääntyneisyys toisten venäläisten puoleen olisi pääkaupungin alueella ongelma kotoutumisen myönteiselle kehittymiselle! Psykologit eivät suinkaan sanoneet niin tutkimuksessaan! Apartheid-hengessä siis tietty suomalainen media loi vaatimuksia, että venäläiset eivät saa olla venäläisinä onnellisia, vaan heidät täytyy integroida suomalaisiin: Suomalaisuus määriteltiin Hesarin tulkinnassa ”normaaliksi”, venäläisyys poikkeavuudeksi. Ripu Perhoniemi sitä vastoin huomautti lehtijuttuja vastaan, että mainitussa tutkimuksessa ei selvitetty lehdistössä spekuloituja laadullisia kysymyksiä siitä, oliko venäläisillä paljon venäläisiä ystäviä oman seurallisen kulttuurinsa, venäläisen maahanmuuttajaväestön suuren määrän, suomalaisten vihamielisten asenteiden ja venäläisten eristäytymishalun tähden. Tutkimuksessa ilmeni ainoastaan se, että venäläisillä maahanmuuttajille oli runsaasti venäläisiä ystäviä Helsingissä! Venäläisillä oli myös runsaasti suhteita valtakunnan rajojen ulkopuolelle sukulaisiinsa. Ystävyys on yleensä voimavara ihmisten elämälle.

Tutkija, psykologi Riku Perhoniemi painotti haastattelussani, että tutkimuksen lähtökohtana ei ollut tutkimuskysymykseen rakennettua rasismia, jossa luonnollinen pidettäisiin suomalaisuutena. Yhteydet suomalaisiin oli vain yksi kysymys useiden kysymysten joukossa.

Havaitsen, että dosentti Johan Bäckman ja Hietanen osaavat olla valveilla yhteiskuntamme vaarallisesta kehityksestä.

Niin mitäkö Perhoniemi totesi mainitussa tutkimuksessa? Hän totesi, että valitettavasti yli 45 % venäläisistä maahanmuuttajista oli joutunut kokemaan rasismia Suomessa pääkaupunkiseudulla! Suomen antifasistista komiteaa ja valveutunutta dosenttia tarvitaan sekä Baltian alueen ja Suomen epäoikeudenmukaisuuksien paljastamiseen! En ole itse kuitenkaan SAFKA:n perustaja tms., vaan pelkkä ihmisoikeuksien ja ihmisen kunnioittamisen puolustaja suomalaisessa yhteiskunnassa.

Anonyymi kirjoitti...

Molarin pitkään kommenttiin en osaa muuta sanoa kuin sen, että elleivät nämä entiset sos.maiden kansalaiset (koskee kaikkia Virosta Romaniaan asti) opi paskantamaan pyttyyn, käyttäytymään työelämässä pohjoismaisten standardien mukaan ja pohtimaan elämässään muutakin kuin mistä saisi halvalla käytetyn Audin, niin keskiarvo-härmäläisen vitutuskäyrä on kohoamaan päin.

Kohta on muslimikin tavoitellumpi naapuri kuin harmaata taloutta pyörittävä itäeurooppalainen huijari.

IDA kirjoitti...

Antifasistien jyllätessä rasismi tarkoittaa kaikkia kielteisiä tunteita. Antifasistit haluaisivat kieltää kaikki tunteet.

Vaikka itse olen niin tarkka-aistinen, että pystyn havaitsemaan jopa kansojen olemassaolon - harvinaista nykyään - niin en pysty näkemään miten suomalaiset ja venäläiset olisivat eri rotua.

Itse tapaan paljon venäläisiä päivittäin, enkä ole havainnut tuollaisia ongelmia. Nuorten jengiytymistä taas on ollut aina. Se, että se on nyt saanut etnisiä sävyjä, on asia jota sopii kyllä pohtia.

Sun pitäisi Molari alkaa liikkumaan paremmissa piireissä sen sijaan, että "ylimielisesti" yrität tutkia niitä. Voisit yllättäen huomata, että ei se ollutkaan rasismia tai fasismia mistä sinä unta näit vaan ihan sinun omaa untasi vain.

IDA kirjoitti...

Missä muuten oli Suomen Antifasistinen Komitea silloin kun rasismi kohdistui baltteihin heidän omissa maissaan? Te olette kuitenkin sen verran vanhoja, että jossain te olitte. Ääntä vain ei kuulunut?

Tämä tukee tuota teidän teoriaanne nähden käänteistä näkemystä, että antifasisti on turvallisuushakuinen murhaaja.

Ainoa reaalinen tavoite teillä kai on Suomen hiljainen venäläistäminen tasolle, jossa te voisitte ryhtyä turvallisesti toimeen.

Juha Molari kirjoitti...

Ymmärrän tuota Suomen antifasistista komiteaa johtavien dosenttien ja historiantutkijoiden tarpeen omien karujen kokemusteni tähden, joita en tässä nyt erittele. En myöskään vähättelisi yliopiston sosiaalipsykologian dosenttien ja psykologian ammattilaisten akateemisesti päteviä tutkimuksia. Minä en pysty niiden tekemiseen. Osaan kuitenkin ne lukea enkä ryhdy kiistämään. Venäläinen on ihminen - samanarvoinen kuin suomalainen kaikkien mittareiden valossa.

Kyse on ihmisarvosta – pienen ja ison ihmisen oikeudesta olla ihminen sellaisena kuin Luoja on hänet luonut. Aivan oikein on hyvä tarkkaavaisuus koventuvien asenteiden tähden, jota eräskin kunnallisvaalien voittajapuolue on markkinoinut Suomessa. Internetistä löytyy yllättävän nopeasti ja helposti lukuisia blogeja ja keskustelukanavia, joissa rodullinen viha, rasismi ja jopa väkivallan lietsonta hallitsevat. Kehitys on Suomessa huolestuttava - jopa vaarallinen. Toivon, ettei mitään ihmisvihaajayhteisöstä häiriintyneiden nuorten kaltaisia väkivaltatekoja tulisi noiden tai näiden rasististen ryhmien toimittamana Suomeen. Ihmisten häiriintyminen on huolestuttavaa, etenkin kun väkivalta otetaan mukaan kiihkoiluun ("vitutukseen" - ei kuulu sanastooni). Ihmisellä saattaa olla pahoja ja vihaisia tunteita niin kuin minullakin on ollut kokemani vääryyden tähden, mutta sen sijaan eri tavalla ajattelevia ihmisiä vastaan osoitettavat väkivaltauhkaukset eivät ole enää normaalia vihan tunnetta terveessä ihmisessä. Sellaista on aivan liian paljon! Tällöin on kyse psykoanalyytikkojen mainitsemasta projektiivisesta identifikaatiosta, jossa primitiivisiin paranoidisiin asetelmiin regressoituen jotkut henkilöt yrittävät ratkaista oman sielunsa vakavaa tuskaa. Väitöskirjani eräs teoreettinen päätähti - Jerrold Post (CIA:n psykiatrisen osaston johtaja ja perustaja) on hyvästä syystä varottanut tuollaisista väkivaltafantasioita suojelevista splitting-lahkoista, jotka toimivat rodullisen agendan mukaisesti.

Presidentti Martti Ahtisaari – nyt myös Nobel-voittaja – sanat rukouspäivän julistuksessa itsenäisyyspäiväänsä valmistautuvalle Suomelle 5. joulukuuta 1996 ovat yhä ajankohtaiset apartheid-politiikan ongelmien tähden:

Guds kärlek som tar sig uttryck i Kristus, ger oss möjlighet till försoning med Gud och med våra medmänniskor. I kärleken har försoningen sitt ursprung och sin kraft. Försoning innebär att vänskapsband återknyts och kärlek åter växer fram mellan människor som fjärmats från varandra genom fiendskap och konflikter. Försoning innebär också att känslor och attityder förändras: fientlighet ersätts med fredsvilja, söndring ersätts med enhet. När det andra årtusendet går mot sitt slut är vi i särskilt stort behov av fred i vår värld. För att åstadkomma försoning och tolerans behövs gemensamma ansträngningar mellan folk, nationaliteter, raser och religioner. http://www.finlex.fi/sv/laki/alkup/1996/19960967

17. tammikuuta 1999 Suomen Lähetysseuran juhlissa (http://www.tpk.fi/ahtisaari/puheet-1999/P990117.lahetyru.html) presidentti Ahtisaari puhui Namibian apartheid-kokemuksista, Suomesta – ja kristinuskosta:

För varje stat är nationell enighet en förutsättning för framgång. Enigheten garanterar att medborgarna upplever att de hör till samma land oberoende av sin politiska, etniska eller religiösa bakgrund. Särskilt viktigt är det att måna om den nationella enigheten när nationen genomlever stora förändringar eller konflikter. Enighet behövs när man bygger upp ett fredligt liv efter en våldsam konflikt. Vårt eget lands historia är ett bra exempel på detta.

Enighet har i många länder skapats genom att medborgarna garanterats jämlik och demokratisk rätt till deltagande, genom tryggande av minoriteternas ställning och genom att man sökt rättvisa lösningar i fråga om medborgarnas utkomst. Det är allt annat än ett enkelt arbete. Djupa konflikter som delat en nation tar årtionden att överbrygga. - - - Religionen kan också vara en splittrande faktor. I religionens och kristendomens namn har det också rivits upp och krigats. Vår kontinents historia är full av religionskrig och krig som förts i religionens namn. - - - När Namibia blivit självständigt betonades försoningens betydelse för åstadkommandet av nationell enighet. Kyrkorna kan med rätta säga att begreppen försoning och förlikning hör till kyrkans centrala terminologi. Även om kyrkan betonar försoningen mellan Gud och människan, betonar kyrkan tillsammans med den världsliga statsmakten också försoningen mellan människor, befolkningsgrupper, raser och folk. Just i försoningen och förlikningen utkristalliseras det budskap som kristendomen och missionsarbetet har till nationer som söker inre enighet.

Ei kai teitä ärsytä myös tämä toinen kotimainen - minun tämän hetken kotialueeni pääkieli?

IDA kirjoitti...

Ei kai teitä ärsytä myös tämä toinen kotimainen - minun tämän hetken kotialueeni pääkieli?

Ei ainakaan minua. Från Pyttis kommer jag.

Toisaalta melko lailla sama vaikka kirjoittaisit venäjäksi. Voisimme oikeastaan ottaa kisan kumpi kirjoittaa nopeammin useammalla kielellä: Ihminen on ihminen ;)

Vasarahammer kirjoitti...

"En myöskään vähättelisi yliopiston sosiaalipsykologian dosenttien ja psykologian ammattilaisten akateemisesti päteviä tutkimuksia."

Meinaatko, että Bäckmanin Pronssisoturi-kirja on "tutkimus"?

"Venäläinen on ihminen - samanarvoinen kuin suomalainen kaikkien mittareiden valossa."

En silti ymmärrä, miksi olet lähtenyt Bäckmanin/Hietasen historiallisen revisionismin ja isovenäläisen imperialismin markkinamieheksi.

weekendsoldier kirjoitti...

"En myöskään vähättelisi yliopiston sosiaalipsykologian dosenttien ja psykologian ammattilaisten akateemisesti päteviä tutkimuksia."

- Vähättele ihan vapaasti. Niin me muutkin tehdään.

Ko. "tieteenalat" (kuten monet muukin yhteiskuntatieteisiin kuuluvat alat) ovat nykyisin täysin irrallaan olemassaolevasta todellisuudesta. Ne perustuvat enemmänkin "tutkijoiden" henkilökohatisiin yhteiskunnallisiin näkemyksiin, kuin empiriaan.

Anonyymi kirjoitti...

Weekendsoldieriltä on kyllä jäänyt iso osa yhteiskuntatieteellistä tutkimusta huomaamatta, kun tuollaista horisee.

Iso osa tutkimusta on nimenomaan empiiristä, metodeiltaan joko kvanti- tai kvalitatiivista. Teoreettinen tutkimus (vastakohtana empiriisille) on selvä vähemmistö.

Se, että ihmistieteellisessä tutkimuksessa on aina ja väistämättä näkökulma läsnä, tuottaa tutkimusta, joka ei ole absoluuttinen totuus asiasta. Tämä puolestaan on asiaintila, joka on joillekin sietämätöntä.

Ikävää on, että kaikkein empiirisimpänä ja lähimpänä luonnontieteitä itseään pitävä (kansan)taloustiede - ja vielä tarkemmin - ekonometria, on kaikkein surkeimmin epäonnistunut tehtävässään - talouden ennustamisessa. Sehän pyrkii redusoimaan ihmisen mahdollisimman yksinkertaiseksi bittijoukoksi, erotuksena muista ihmistieteistä. Tulokset kyllä pelottavat siinä määrin, että jos joku yhteiskuntatieteiden oppituoli kieltää pitäisi, niin minulla on ehdotus, mistä voisi aloittaa.