(Dan. 7: 13 - 14)
Minä näin yöllisessä näyssä, ja katso, taivaan pilvissä tuli Ihmisen Pojan kaltainen; ja hän saapui Vanhaikäisen tykö, ja hänet saatettiin tämän eteen. Ja hänelle annettiin valta, kunnia ja valtakunta, ja kaikki kansat, kansakunnat ja kielet palvelivat häntä. Hänen valtansa on iankaikkinen valta, joka ei lakkaa, ja hänen valtakuntansa on valtakunta, joka ei häviä.
(Ilm. 1: 5 - 8)
ja Jeesukselta Kristukselta, luotettavalta todistajalta, joka on esikoisena noussut kuolleista ja on maailman kuninkaiden hallitsija! Hänelle, joka rakastaa meitä ja on verellään vapauttanut meidät synneistämme, hänelle, joka on tehnyt meidät kuningassuvuksi ja Jumalan, Isänsä, papeiksi, hänelle kunnia ja valta aina ja ikuisesti! Aamen. -- Katso, hän tulee pilvissä! Kaikki ihmiset näkevät hänet, nekin, jotka hänet lävistivät, ja hänen tullessaan vaikeroivat maailman kaikki kansat. Näin on käyvä. Aamen. "Minä olen A ja O, alku ja loppu"*, sanoo Herra Jumala, hän, joka on, joka oli ja joka on tuleva, Kaikkivaltias.
(Joh.18: 33b - 37)
"Oletko sinä juutalaisten kuningas?" Jeesus vastasi: "Itsekö sinä niin ajattelet, vai ovatko muut sanoneet minusta niin?" Pilatus sanoi: "Olenko minä mikään juutalainen? Oma kansasi ja ylipapit sinut ovat minulle luovuttaneet. Mitä sinä olet tehnyt?" Jeesus vastasi: "Minun kuninkuuteni ei ole tästä maailmasta. Jos se kuuluisi tähän maailmaan, minun mieheni olisivat taistelleet, etten joutuisi juutalaisten käsiin. Mutta minun kuninkuuteni ei ole peräisin täältä." "Sinä siis kuitenkin olet kuningas?" Pilatus sanoi. Jeesus vastasi: "Itse sinä sanot, että olen kuningas. Sitä varten minä olen syntynyt ja sitä varten tullut tähän maailmaan, että todistaisin totuuden puolesta. Jokainen, joka on totuudesta, kuulee minua."
9 kommenttia:
Johanneksen evankeliumissa on havaittavissa antisemitistinen (jos sallitaan anakronismi) vivahde.
Sallittakoon se juutalaiselle, että sanoo juutalaista juutalaiseksi.
Et kai tosissaan usko, etta apostoli Johannes kirjoitti johanneksen testamentin?
Saattoi hän testamentinkin kirjoittaa, mutta Johanneksen evankeliumi kyllä voi hyvinkin olla hänen kirjoittamansa. Ei sen uskominen ole mitenkään mieletöntä.
Jos alat asiasta väittelemään voin illalla kaivella jotain puolesta/vastaan - väitteitä.
En usko yhdenkään evankeliumin olevan kenenkään apostolin kirjoittama.
Apostolit, Paavalia lukuun ottamatta , eivät luultavasti osanneet kreikkaa. Harva heistä osasi lukea tai kirjoittaa.
Jos uskot evankeliumin olevan apostoli Johanneksen, niin entä ilmestyskirja?
Osaavathan suomalaisetkin ruotsia ja englantia. Itäsuomessa lapset hallituksen mukaan puhuvat sen lisäksi vielä helposti venäjää.
No joo. Todellisuudessa opetuslapset ovat hyvinkin voineet osata kreikkaa tai kirjat ja kirjeet ovat voineet olla kirjurien kääntämiä.
Ilmestyskirjasta, kuten ei evankeliumeistakaan päästää historialliseen varmuuteen suuntaan eikä toiseen. Se kuitenkin voi olla Johanneksen kirjoittama.
Käsittääkseni ilmestyskirjan kieli (kreikka on alkeellisempaa) ja teologia (esim. pelastusnäkemys on erilainen) eroaa merkittävästi Johanneksen evankeliumin vastaavista. Tämä puhuu eri kirjoittajan puolesta.
Käsitys eri kirjoittajasta on hyvin vanha ja se alunperin perustui juuri tuohon tyylien erilaisuuteen.
Toisaalta apokalyptiikka oli olemassaoleva tyyli, johon kirjoittaja on voinut sopeutua.
En nyt muista suoraan, mutta minulla on se muistikuva, että nimenomaan evankeliumin kieli olisi hyvin suoraviivaista kreikkaa ja Ilmestyskirjan hienostuneempaa. Itse ne kreikkaa osaa edes alusta.
Lähetä kommentti