torstai 12. joulukuuta 2013

Kolme mielenkiintoista artikkelia

American Conservativessa Patrick J. Deneen summaa melko hyvin mikä on vikana amerikkalaisen konservatiivien ja liberaalien - ja sitä kautta kansainvälisen mediankin - suhteessa paaviin. Paavi sanomisineen on heille vain poliittisen pelin väline.

Would Somenone Just Shut That Pope Up?

Tällä kertaahan innoissaan ovat liberaalit ja kauhuissaan konservatiivit. Paavi Franciscus kun esitti apostolisessa kehotuskirjessään Evangelii Gaudium kritiikkiä pidäkkeetöntä kapitalismia kohtaan. Tosin hieman ohimennen pitkän kehotuskirjeen painopisteiden ollessa evankelioimisessa, kuten Uskon vuoden päättäneessä kehotuskirjeessä odottaakin olevan. Franciscus ei kuitenkaan mitenkään poikkea kirkon modernista yhteikuntaopetuksesta, jonka alkuna voi pitää Leo XIII:n kiertokirjettä Rerum Novarum. Itse asiassa Benedictus XVI kritisoi pidäkkeetöntä, ihmistä tuotteistavaa kansainvälistä kapitalismia paljon jyrkemmin, kuin Franciscus on vielä ehtinyt tehdä. Benedictusta kuitenkin mediassa pidettiin konservatiivina, joten hänen teksteistään vaiettiin, kun taas Franciscusta näytetään pitävän liberaalina, jolloin häneltä voidaan nostaa esille näitä näkemyksiä jopa sivulauseista. Kummallakaan oletuksella paavien luontesta ei oikeastaan ole mitään pohjaa, vaan molemmat ovat ennen kaikkea katolisen kirkon piispoja. No, mediasta ei toisaalta kannata välittää koska kirkko jo tietää mistä on kysymys ja tuskin hätkähtää median jutuista mihinkään suuntaan. Benedictus XVI:han piti hienon puheen Rooman papistolle yhtenä viimeisistä puheistaan ennen luopumistaan paaviudesta. Sen loppu käsittelee median vaikutusta ja sen häviävyyttä todeten todellisuuden lopulta voittavan. Ja niinhän se on.

Toisessa artikkelissa ei ole paljoa kommentoivaa. Se on vain hyvän asian uutisointi:

A New Jesuit Saint Before Christmas.

Paavi Franciscus siis aikoo julistaa autuaan Peter Faberin pyhimykseksi ennen joulua. Kaikki rehdit oikeuden ihmiset voinevat pitää tuota vaikka joululahjana.

Kolmanneksi ateisti kumoaa ateistien hellimän myytin pimeästä keskiajasta ja kristinuskon tiedettä tukahduttaneesta vaikutuksesta:

The Dark Age Myth: An Atheist Reviews "God's Philosophers"

Hauska yksityiskohta asiallisessa artikkelissa on graafi tieteen edistymisestä. En ollenkaan epäile etteikö se leviäisi totena otettuna erilaisilla tieteellistä maailmankatsomusta edustavilla sivustoilla. Minusta kannattaisi aina muistaa, että vaikka ateisteissa on paljon huippuälykkäitä, sivistyneitä ihmisiä, niin myös sillä on tuo tyhmistävä vaikutuksensa ja omat "alaluokkaisuuden" muotonsa. Westboro Babtist Churchista tuon ateistisen alakulttuurin erottaa lähinnä se, että Westboro Babtist Church on röyhkeällä, mutta toki väärällä, tavalla hauskempi ja luovempi.


Ei kommentteja: