“Tässä on hieman jalaksella peliaikeita. Siis oikeammin pelinkatselemisaikeita. Kun Argentiina ja Hollanti kohtaavat. Ilmassa on myös määrättyä haikeutta. Että nämä kisat loppuvat kohta. Urheilussa ja uskonnoissa eli kirkonmenoissa on se sama hiki: Ihmiset rakastavat parveiluja. Saavat olla keskenänsä. Futiksen MM-kisoissa ollaan kimpassa tavallaan universaalimmin. Kun minä katson Yle Areenasta peliä, voin aavistella ja ounastella, että miljoonat ympäri maailman tekevät tahoillaan sitä samaa. Ollaan samalla soitimella.”
Tuohon olisi aihetta pitkälle paasaukselle, mutta sanotaan vain pari tuosta universaalisuudesta.
Mikäli nyt keskeytän kirjoittamisen rukoillakseni jonkin perinteisen rukouksen, niin voin olla varma, että samaan aikaan täsmälleen samoja sanoja lausutaan ympäri maailman. Protestanttisuus on pirstaleista, ei niinkään vanhojen kirkkojen elämä. Jääkiekko on prostestanttisten maiden peli aika pitkälle. Ehkä siihen siksi tuleekin jatkuvasti uusia sääntöjä, uusia liigoja ja uusia sponsoreita, jotka omistavat joukkueiden tunnukset. Katolinen- ja ortodoksinen kirkko ovat käytännöiltään toista maata ja hengittävät universaalisti omassa tahdissaan. Joka päivä kaikkialla maailmassa ovat samat hetkipalvelukset ja messut samaan aikaan samoine teksteineen, psalmeineen, evankeliumiteksteineen ja rukouksineen. Se on ihan käytännön universalismia, jossa ollaan katkeamattomassa rytmissä "samalla soitimella."
Blogin mukaan Sihvosen sivuaine oli uskontotiede. On tavallaan valitettavaa, että nykyiset, protestanttiset käytännöt ovat häivyttäneet tuon universalismin näkyvistä, jopa uskontotiedettä opiskelleilta. Tai ehkä ei ole. Sihvonen vain kevyessä kommentissaan unohti sen, osuen kuitenkin tietyllä tavalla oikeaan.
Pikkujuttu tuo, mutta tulipa mieleen. Suurempi kysymys olisi miksi jalkapallo on kuitenkin täysin eri asia kuin uskonto. Näin pyhien välipäivinä ei sellaisesta jaksa lähteä kirjoittamaan, koska se olisi työlästä. Kuva kuitenkin kertoo enemmän kuin tuhat sanaa; ainakin sanoilla kerrotun, vanhan sanonnan mukaan. Kuvassa siis vastaus sekä otsikon kysymykseen, että siihen kuinka erilaisesta, kuin kahden joukkueen välisestä, sodasta uskonnossa on kysymys.
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti